Volledig scherm
Waalwijk
Halve zolenpad
Voormalige spoorbruggen dienen nu als fietsbrug tuseen Waalwijk en Drunen © Beeld werkt

Nieuwe bruggen tussen Heusden en Waalwijk voor snelfietsers

HEUSDEN/WAALWIJK - Ontwerpen zijn er nog niet, maar het monumentale aangezicht zal ongetwijfeld veranderen. De gemeenten Heusden en Waalwijk overwegen sterk nieuwe fietsbruggen naast de oude spoorbruggen aan het Halve Zolenpad te leggen omdat die niet voldoen aan de eisen voor een snelfietsroute. Nog voor de zomer moet een knoop worden doorgehakt.

In Waalwijk gaat het om de oude spoorbrug over het Drongelens Kanaal. In Drunen gaat het om de spoorbrug over de Overstortweg en bij de af- en toerit van de A59. Hoeveel geld er met de nieuwe bruggen gemoeid gaat, wil de woordvoerder van het project niet zeggen omdat het 'marktgevoelige informatie' zou zijn.

Snelfietspad
Om de fietsroute tussen Waalwijk en Den Bosch een officieel snelfietspad te laten zijn, moet de weg flink worden aangepakt. De huidige fietspaden langs de Halve Zolenroute, moeten bijvoorbeeld vier meter breed worden gemaakt. Op veel punten is dat geen groot probleem, alleen de spoorbruggen zijn veel te smal. Volgens de Waalwijkse wethouder Jan van Groos kunnen de gemeenten kiezen uit drie scenario’s om het probleem op te lossen. 

Er kan een maximumsnelheid komen voor fietsers waardoor die niet met 40 kilometer per uur over de brug gaan en er kan een nieuwe fietsbrug naast worden gelegd voor beide richtingen. De derde mogelijkheid is een nieuwe fietsbrug voor één richting, zodat de andere richting nog over de oude spoorbruggen kan. Van Groos schat in dat het laatste scenario de meest waarschijnlijke is. ,,Dan voldoet het pad aan de eisen voor de route, terwijl het de goedkoopste optie lijkt.” 

Wanneer de snelfietsroute klaar moet zijn, is niet bekend.