‘Dat ik ervoor kan kiezen mijn auto weg te doen, blijkt een enorme rijkdom’
columnGedragspsycholoog Chantal van der Leest bekijkt onze gedragingen op de werkvloer: wie of wat bepaalt onze dagelijkse beslissingen? Vandaag: wel of niet met de auto naar werk
De kogel is door de kerk: ik heb mijn auto de deur uit gedaan. Geen lastige beslissing, want ik doe bijna alles lopend of met het OV. Dat ik daarvoor kan kiezen, dat blijkt een enorme rijkdom. Want niet iedereen kan zonder auto.
Zelf word ik wel eens uitgenodigd door bedrijven met de vraag: hoe zorgen we dat onze werknemers kiezen voor passend vervoer en niet standaard met de auto komen? Ik vertel dan over nieuw gedrag aanleren en hoe je als werkgever duwtjes in de rug kan geven. Want werkgevers spelen in deze transitie een belangrijke rol, blijkt uit het Landelijk Reizigersonderzoek van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Fietsen naar je werk is afgelopen jaar populairder geworden. Maar liefst een op de drie fietsers laat weten dat de goede fietsenstalling op het werk en een fietsvergoeding het gezonde zetje gaf.
Verhuizen voor je werk kan ook niet altijd, want wie geen duur huis kan betalen, is vaak aangewezen op een slechte locatie
Maar dit werkt niet altijd. Er zijn ook reizigers die aangeven dat de fiets of het openbaar vervoer voor hen geen optie is. Ikzelf ben verwend. Of ik nou naar de supermarkt wil, de sportschool, huisarts of bioscoop: ik kan erheen kruipen. Mijn werk kan ik prima thuis doen en mijn opdrachtgevers zitten vaak bij intercitystations. Volgens het Planbureau voor de Leefomgeving heeft lang niet iedereen deze luxe. Mensen in dorpen, maar ook in de vinexwijken of buitenranden van de stad kunnen niet goed bij hun werk of voorzieningen komen. Behalve met de auto.
Vervoersarmoede
Dat ligt niet aan die mensen, maar in hoe bestuurders de omgeving inrichten. Industrieterreinen zijn ver weg en zijn slecht bereikbaar met OV. Verhuizen voor je werk kan ook niet altijd, want wie geen duur huis kan betalen, is vaak aangewezen op een slechte locatie. In Amerika leidt dit ertoe dat jonge mensen werkloos blijven en ook Nederland hobbelt die kant op. Vervoersarmoede wordt dit genoemd: wie geen passend vervoer heeft, heeft minder kansen op werk en opleiding, minder toegang tot zorg en sociale contacten.
Investeren in snelwegen klinkt logisch, maar helpt alleen de mensen die een auto kunnen betalen. Van de mensen met de laagste inkomens heeft 65 tot 70 procent geen eigen auto. En dat zou ook niet hoeven. Wie dichtbij werk en voorzieningen kan wonen, heeft aan fiets of benenwagen genoeg.
Meer weten over psychologie en werk? Lees Chantals boeken Waarom perfectionisten zelden gelukkig zijn, 13 tips tegen perfectionisme (2021) en Ons feilbare denken op het werk (2018).
Bekijk hier al onze video’s over werk en carrière:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Wat doet een...
‘Van een inbox met 1600 ongelezen mails gaan mijn handen jeuken’
Wie ons banenlandschap bekijkt, ziet bijzondere functies voorbijkomen. Een field service-engineer, een lab-technician of een assemblagemedewerker: we hebben ze blijkbaar hard nodig, maar waarvoor en waarom? In deze serie vertelt elke week iemand over zijn of haar beroep. Vandaag: Floor Schliekelmann (28) is personal virtual assistant. -
column
Dit kan het opleveren als je slecht nieuws meteen deelt
Gedragspsycholoog Chantal van der Leest bekijkt onze gedragingen op de werkvloer: wie of wat bepaalt onze dagelijkse beslissingen? Vandaag: het ‘stealing thunder’-effect -
column
Waarom deze trend op LinkedIn zo irritant is - en wat je beter kan doen
Psycholoog Thijs Launspach is psycholoog en stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: humblebragging -
PREMIUM
'Meiden mogen later net zo van seks genieten als jongens’
Tijdens de Week van de Lentekriebels, die vandaag op basisscholen begint, horen oudere leerlingen nu ook alles over, jawel, de clitoris. Want die is net zo belangrijk als de piemel, stelt Elsbeth Reitzema. -
PREMIUM
Van leasebak naar gehandicaptenzorg: ‘Op kantoor vroeg niemand hoe het met je gaat’
Hij reed een in een grote lease-auto, vloog voor zijn werk de hele wereld over en had een prachtig salaris. Martin Bruijniks (63) uit Den Haag had het dik voor elkaar, maar zelf werd hij steeds minder blij. Was dit het nou? Hij hakte de knoop door en ontfermt zich nu, voor slechts een derde van zijn oude salaris, over verstandelijk gehandicapten.Den Haag, Monster
-
Met video3
UWV ziet dé oplossing voor vergrijzing en personeelstekort: ‘Houd pensionado aan boord’
Werkgevers moeten het ouderen makkelijker maken om na het pensioen door te werken. Dat vindt het UWV. Dat kan bijvoorbeeld door een standaard ‘exit-gesprek’ twee jaar à drie jaar vóór het pensioen waarin de optie ‘doorwerken’ nadrukkelijk aan de orde komt. -
-
-
PREMIUMEnergie1
Sluit je nu een jaarcontract af, dan ben je ook komende winter verzekerd van hetzelfde tarief
Deze week maakte Essent bekend dat het weer jaarcontracten aanbiedt. Lange tijd was het door de onzekere energiemarkt niet mogelijk voor consumenten om vaste contracten af te sluiten. Is het verstandig om nu vast te zetten? -
column
Een vet salaris en auto van de zaak? Jongeren stellen andere prioriteiten in hun werk
Gedragspsycholoog Chantal van der Leest bekijkt onze gedragingen op de werkvloer: wie of wat bepaalt onze dagelijkse beslissingen? Vandaag: werken voor een betere wereld