De perfecte werknemer is gevoeliger voor burn-out
Perfectionistische mensen zijn de ideale werknemers die zich wegcijferen voor het bedrijf en pas tevreden zijn als ze de allerhoogste kwaliteit afleveren. Nieuw onderzoek leert echter dat de ‘perfecte’ werknemer méér risico loopt op een burn-out dan zijn of haar ‘doorsnee’ collega. ,,Het zijn tijdbommetjes die zonder correcte begeleiding vroeg of laat ontploffen.’’
Delen per e-mail
Neuropsycholoog Michael Portzky en perfectionismecoach Marcel Hendrickx bestuderen al jaren het verband tussen burn-out, mentale veerkracht en perfectionisme. In opdracht van Portzky en Hendrickx deed student psychologie Shanna Parent (Vives Hogeschool) een reeks psychologische testen bij tweehonderd Vlamingen, waarmee zij kon aantonen dat het risico op burn-out sterk toeneemt bij perfectionistische mensen.
Lijdensdruk
,,Het is al langer bekend dat perfectionisme een factor is die tot burn-out leidt, maar dat verband is niet eerder op deze schaal getest en aangetoond", zegt Portzky. ,,De samenhang blijkt verpletterend. Zeker bij mensen die perfectionisme combineren met een zogenaamde 'lijdensdruk'. Met perfectionisme op zich is weinig mis. Het wordt pas problematisch als je de lat onrealistisch hoog legt. Dan ontstaat lijdensdruk. Dat is de frustratie die perfectionisten ervaren als ze niet kunnen voldoen aan de hoge eisen die ze aan zichzelf stellen. Bovendien kunnen perfectionisten die laag scoren op mentale veerkracht zeer moeilijk kanaliseren, waardoor hun perfectionisme een enorme last wordt."
De last kan soms verder gaan dan een burn-out. Uit de testen blijkt dat zelfs het risico op zelfverminking en suïcide hoger ligt bij perfectionisten. ,,Het is een vicieuze cirkel", legt Portzky uit. ,,Perfectionisten die gebukt gaan onder lijdensdruk zijn sneller geneigd om positieve activiteiten die het gepieker zouden kunnen compenseren - zoals sporten - te vermijden. Sterker nog: ze ruilen die activiteiten in voor zaken die hen nóg meer druk bezorgen. Ze werken 's avonds een uurtje langer aan een presentatie of ze beantwoorden nog vlug enkele mails. Ze doen dat om de druk te doen afnemen, maar ze beseffen niet dat het tot nog meer stress leidt."
Rolmodel
Ondanks het hoge risico op burn-out stelt Portzky dat werkgevers 'de perfectionist' vaak als rolmodel hanteren. "Bedrijven gaan bij hun rekrutering specifiek naar dat soort profielen op zoek, maar beseffen niet dat ze eigenlijk tijdbommetjes binnenhalen. Als je hen niet goed begeleidt, ontploffen ze vroeg of laat. Het zijn binnen een organisatie echter zeer vaak de werknemers naar wie moet worden opgekeken. Ze maken voldoende overuren en werken alles tot in de puntjes af. 'Neem daar maar eens een voorbeeld aan', klinkt het vaak bij leidinggevenden. Fout! Want uitgerekend die 'voorbeelden' zijn na enkele jaren volledig opgebrand."
Portzky pleit voor meer en een betere begeleiding binnen bedrijven. ,,Ik zie in sommige firma's gezondheidscoaches opduiken, maar ik denk dat 'perfectionismecoaches' soms zinvoller zouden zijn. Werkgevers klagen over het feit dat ze met veel langdurig zieken zitten, maar ze moeten zichzelf ook vragen durven stellen. Welke cultuur heerst er in het bedrijf? Is er ruimte voor fouten? En hoe tonen ze appreciatie aan hun personeel? Je kunt als werkgever gerust perfectionisten rekruteren, maar dan moet je ook veel meer feedback geven dan bij een doorsnee werknemer. Het zijn immers mensen die zich voortdurend afvragen of wat ze doen wel goed genoeg is. 'Voldoet mijn werk aan de eisen?' 'Is de baas tevreden?' 'Wat als ik tóch eens in de fout ga?' Je moet die mensen vaker evalueren en zeggen wat goed of fout was."
Tijdrovend
"In veel bedrijven zien we echter het omgekeerde gebeuren. Er zijn zelden evaluatiemomenten, omdat het te tijdrovend is voor leidinggevenden. Of werkgevers houden het op één functioneringsgesprek aan het einde van het jaar. Ondertussen worstelen perfectionisten met allerlei vragen en dat voedt hun onzekerheid. Wat vervolgens tot stress leidt en finaal uitmondt in een burn-out. Zelfs als ze daarvan recupereren, loopt het soms opnieuw fout omdat ze te vroeg naar de job terugkeren. Zo blijf je bezig."
Niet alleen de baas van de 'perfecte' werknemer kan aan het probleem verhelpen, ook de werknemer zelf kan er iets aan doen. "Perfectionisten moeten hun eigen hoge eisen in vraag durven te stellen. Zijn die wel realistisch? En ze moeten zich meer durven te vergelijken met de gemiddelde collega. Want de perfecte werknemer is niet degene die altijd perfect is. Integendeel."
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Verberg je mislukking niet, deze zakenvrouw keert er zelfs bonussen voor uit
Te veel succesverhalen zijn ontdaan van de smetjes, terwijl die juist vaak het succes verklaren. Dat vindt ondernemer en investeerder Jean Case, die bonussen uitkeert als projecten mislukken. -
Teams-bingo: welke types turf jij in je volgende videomeeting?
Psycholoog Thijs Launspach is stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: videobelbingo -
‘Sommige mensen zetten zelfs taakjes op hun lijst die ze anders toch wel doen, zoals douchen’
Psycholoog Thijs Launspach is stress-expert en auteur van het boek Fokking Druk. Zijn advies voor de werkende medemens? Relax! Iedere week geeft Thijs daarom tips om jouw werkdag stressvrij te houden. -
Neem je geen coronaprik? Dan wil 36 procent van de werknemers je straks niet op het werk zien
De inenting tegen het coronavirus is een vrijwillige keus. Maar wat als jij wel bent ingeënt terwijl je collega weigert? Ruim een derde van de Nederlandse werknemers vindt dat collega's die een coronavaccinatie afslaan geweerd moeten worden van de werkplek. -
PREMIUM
Ronald start detacheringsbureau voor autisten: ‘Meer dan de helft zit werkloos thuis’
Hij is een man met een missie. Ronald van Vliet (51) wil mensen met autisme aan het werk helpen. Hun talenten inzetten op een manier die past bij hun mogelijkheden. Met detacheringsbureau TalentTwist koppelt hij autistische kandidaten aan geïnteresseerde bedrijven, met thuiswerkbanen.
-
‘Ga eens na waarom je de manager eigenlijk zo irritant vindt’
Sommige werknemers gaan elke dag met een knoop in hun maag aan de slag. Door een vervelende manager, roddelende collega’s of een enorme werkdruk. Laat het je werkdagen niet verpesten, zegt schrijver Cate Sevilla, voormalig werknemer van grote, veeleisende bedrijven als Google en Microsoft. De lessen die ze daar leerde deelt ze in haar nieuwe boek Laat je niet gek maken door je werk. -
Baan kwijt door corona
Na 200 sollicitaties vond Anouk (31) werk als buddy in het ziekenhuis
Het ene na het andere bedrijf maakt bekend mensen te moeten ontslaan. Reden: corona. Er zijn minder vluchten, minder treinreizen, minder vakanties, minder festivals, en ga zo maar door. Anouk Streng (31) uit Utrecht was junior branding consultant. Nadat Anouk haar baan kwijtraakte, stuurde ze meer dan 200 sollicitatiebrieven. Sinds december werkt ze als buddy in een ziekenhuis. -
Budgetcoach heeft het druk in coronatijd: ‘Vaak wordt vergeten dat rood staan ook al een schuld is’
In de coronacrisis bouwen steeds meer mensen schulden op. Budgetcoach Caroline Hertog (54) waarschuwt dan ook voor problematische betalingsachterstanden. ,,Het zijn vaak kleine bedragen die er iets groters van maken.”