Dit Nederlandse bedrijf maakt spectaculaire decorstukken voor wereldsterren
Immense monsters op het podium van Muse en Metallica, gigantische schoorstenen op Lowlands, reusachtige lippen op de bühne bij de Stones en Katy Perry: het Nederlandse Airworks maakt spectaculaire opblaasbare decorstukken voor wereldsterren.
Delen per e-mail
Even is het stil bij het optreden van Roger Waters. Dan luidt een sirene. Vanuit het niets rijzen muren en schoorstenen uit de grond, hoger en hoger, tot zij een elektriciteitscentrale vormen. Terwijl het publiek met verbazing toekijkt, zet Waters You’ve Got To Be Crazy van Pink Floyd in. Achter de schermen staat Matthew Whitehead (51). Zijn bedrijf Airworks uit Weesp is verantwoordelijk voor dit monumentale opblaaskunstwerk. De in Londen opgegroeide Pink Floyd-fan geniet zichtbaar. Wie wil nu niet naast zijn muzikale helden werken?
Voor Whitehead begon alles in de jaren 90 in de legendarische club RoXY in Amsterdam. Whitehead, net van de kunstacademie, bouwt er decors. Maar hij wil meer, en vooral groter. ,,De belachelijk grote decorstukken die ik wilde maken, kon ik nergens kwijt omdat ze niet door de deuropening pasten. Toen kwam ik op het idee om ze opblaasbaar te maken. Kun je ze na afloop ook weer opvouwen en opnieuw gebruiken.’’
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMVIDEO
Benthe (16) schenkt winst van eigen bedrijf aan Oegandese kinderen: ‘Wij hebben het hier zo goed’
Wat sommige multinationals nalaten doet de 16-jarige Benthe van Rumpt uit Alblasserdam wel: de derde wereld helpen. Een deel van de winst die ze maakt met haar webshop Kjoetcards.nl stuurt ze direct door naar haar Emmanuel (5) en Shaluwa (3) in Oeganda. -
PREMIUM
De airco die geen stroom vreet: Nederlandse vinding gaat de wereld over
Het wordt steeds vaker erg warm en dus stijgt de verkoop van airco’s. Maar de apparaten zijn enorme energieslurpers. Een Nederlands bedrijf heeft een revolutionair alternatief in de maak: een stekkerloze airco die koelt met geluidsgolven. -
Wat doet een...
Bo (22) werkt bij Nederlands enige ‘intensive care voor veulentjes’
Wie ons banenlandschap bekijkt, ziet bijzondere functies voorbijkomen. Een field service-engineer, een lab-technician of een assemblagemedewerker: we hebben ze blijkbaar hard nodig, maar waarvoor en waarom? In deze serie vertelt elke week iemand over zijn of haar beroep. Vandaag: Bo Bouwmeester (22), veulenbrigadier bij de Universiteitskliniek voor Paarden in Utrecht. -
Dragons' Den
Investeren in stilgevallen festivalbranche? De Dragons durven het aan met deze start-up
De barman in je broekzak. Zo omschreef Dragons’ Den-deelnemer Daniel van Drunen zijn dienst die luistert naar de naam Airchip. In de laatste aflevering van het seizoen was te zien hoe hij en zijn compagnon Jan ten Kate op zoek gingen naar een investering van 200.000 euro. Ze overtuigden Won Yip en Nikkie Plessen om beiden 150.000 euro te investeren. -
Aantal 80-plussers in 2050 2,5 keer zo groot: ‘Vrouwen en migranten moeten meer werken’
Het aantal Nederlanders van 80 jaar of ouder zal in 2050 meer dan verdubbeld zijn. Om die vergrijzing op te vangen, moeten meer mensen werken. Dat zeggen het Nederlands Interdisciplinair Demografisch Instituut (NIDI) en het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) in een vandaag uitgebracht rapport.
-
‘Waterstof moet Nederland duizenden nieuwe banen opleveren’
Fossiele brandstoffen vaarwel zeggen is niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor de arbeidsmarkt, stelt Richard van de Sanden, hoogleraar en wetenschappelijk directeur van instituut voor duurzame energie EIRES. De overstap naar waterstof als energiebron kan Nederland tot wel 41.000 nieuwe banen opleveren. -
Een op vijf werknemers zag in 2020 (vrijwel) niemand tijdens het werk: ‘Mensen raken geïsoleerd’
Ruim een op de vijf werkende mensen komt sinds de coronacrisis vrijwel nooit iemand tegen tijdens werktijd. Vooral werkenden in de financiële sector en in de bedrijfstak informatie en communicatie hebben op een gemiddelde werkdag weinig contact met anderen: vijf op de tien hebben hooguit één ontmoeting met een collega of klant per dag. -
PREMIUM
Diana's verfwinkel is ineens wereldberoemd: ‘Klanten rijden soms 3 uur voor ons om’
Diana van Surksum (49) beleeft een ware digitale stormloop op haar verf- en restylewinkel MaisonMansion in Nunspeet. Zes jaar geleden begon ze met helemaal niets. Nu noemt Facebook haar ‘wereldberoemd’. Haar video's over klusprojecten zijn razend populair en bereiken tot wel 300.000 mensen.