Het moeilijkste besluit van deze winkelier de voorbije maanden? ‘De koffiehoek sluiten’
#NLStartOpDe felbegeerde titel ‘Winkelier van het Jaar’ ging in 2019 niet naar een van de grote nationale bouwmarktketens maar naar de Bouwhal. Het familiebedrijf in Zwolle draagt no-nonsense hoog in het vaandel.
Delen per e-mail
In bedrijf
Dit artikel is onderdeel van onze wekelijkse bijlage NLStartOp. Deze week staat in het teken van klussen en wordt mede mogelijk gemaakt door De Ondernemer, IndeBuurt, Nationale Vacaturebank, Intermediair, Autotrack & Gaspedaal.nl.
Bouwhal Zwolle had het druk. Mensen besloten opeens hun rommelzolder te transformeren tot een extra slaapkamer of het hele huis te schilderen. Druk was het ook omdat de winkel afhaalpunt is voor DHL en UPC. ,,Maar gelukkig hoefde niemand bij ons buiten te wachten’’, vertelt Jacqueline Bos (53), die de winkel runt samen met haar man Gertjan en broer Mario. ,,Het is bij ons groot, met een vloeroppervlakte van circa 3000 vierkante meter. Bovendien zien de medewerkers er streng op toe dat iedereen zich aan de regels houdt.’’
Direct na Ruttes eerste persconferentie zette ze hoogstpersoonlijk strepen op de vloer. Bij de ingang liet ze een zuil plaatsen waar klanten hun handen konden desinfecteren. Want zó gaat dat bij het succesvolle no-nonsense familiebedrijf. Hun kracht? ,,We zijn voordelig, persoonlijk en nuchter. En we hebben medewerkers die voor elkaar door het vuur gaan.’’
Wij kijken niet naar concurrenten, we varen onze eigen koers
Jacqueline Bos draait er niet omheen, ze vreest een tweede coronagolf. Daarom: ,,Waakzaam blijven, niet verslappen, ook wij niet.’’
In het allereerste begin van de crisis bemerkte ze een apart sfeertje in de winkel. ,,Het was voor iedereen heel erg wennen, ook voor onze mensen. We overleggen vaak. Waar lopen medewerkers tegenaan? Vinden ze het nog verantwoord? Als ze tegen mij hadden gezegd: Jacqueline, we zien het niet zitten om open te blijven, dan hadden we de winkel meteen gesloten. Het was en is voorlopig niet nodig, maar ik wil er mee aangeven dat we ze heel erg serieus nemen.’’
Winkelier van het Jaar 2020
Wie wordt de opvolger van de Bouwhal in Zwolle? De Winkelier van het Jaar-verkiezing is de grootste consumentenverkiezing van Nederland voor lokale winkeliers. DPG Media zoekt ook in 2020 winkels en winkeliers die sfeer en authenticiteit aan een gemeente geven; waar klanten iedere keer weer naar teruggaan omdat ze de beste service, prijs en kwaliteit leveren. Kortom: winkels die de spotlights verdienen. Zie ook de info op winkelierverkiezing.nl
Feestweek
Het moeilijkste besluit van de afgelopen maanden? De koffiehoek weghalen, vanwege corona. Het antwoord typeert Jacqueline Bos. Want goede service, kwaliteit en juist die gastvrijheid zijn de redenen waarom de Bouwhal in 2019 Winkelier van het Jaar is geworden in de categorie bouwmarkten. Dat werd natuurlijk gevierd met klanten; een feestweek volgde, inclusief acties en alcoholvrije bubbels. ,,En het viel me op, los van alle nieuwe gezichten, dat klanten die we al een tijdje niet meer hadden gezien, ons weer wisten te vinden.’’
De Bouwhal verkoopt bouwproducten in de ruimste zin: van boormachines, spijkers, nijptangen en hamers tot hout, pvc en verf. Uit reguliere voorraden én restpartijen. Particuliere klussers komen er graag, maar ook professionals. Hout- en plaatmaterialen worden gratis op maat gezaagd. ,,Voor andere bewerkingen, zoals schaven en frezen, vragen we mensen geld in een potje te stoppen. Alles uit dat potje gaat naar een goed doel. Denk aan het Ronald McDonald Huis of Stichting Voorzieningen voor Verstandelijk en Meervoudig Gehandicapten Zwolle.’’
Voor andere bewerkingen, zoals schaven en frezen, vragen we mensen geld in een potje te stoppen. Alles uit dat potje gaat naar een goed doel
In de Bouwhal vind je ook oude kerkbanken, bioscoopstoelen of in onbruik geraakte balies van ziekenhuizen. Dit alles op de eerste verdieping, ‘de zolder van Malle Pietje’. Maar: de spullen staan ook op Marktplaats. ,,Als die tweede golf er komt en winkels moeten dicht, dan zetten we zelfs honderd procent in op Marktplaats.’’
De Bouwhal was aanvankelijk een project van haar nu 75-jarige vader Ton. Als toenmalig eigenaar van een bouwbedrijf vond hij het zonde om spullen weg te gooien. Bos: ,,Hij baalde als er te veel of verkeerd was besteld. Hij besloot overtollig bouwmateriaal te verkopen. Ook nam hij vaak bruikbare spullen mee uit panden die gesloopt werden. Zo is de winkel ontstaan.’’ Vader Ton is officieel al lang met pensioen, maar het werken kan hij niet laten. Hij staat nagenoeg iedere dag in de winkel, al bemoeit hij zich niet met klanten. Bos: ,,Laat hem maar lekker rommelen, dan is hij in z’n element.’’
Goed omgaan met personeel Zó doe je dat, juist nu
1) Wees geïnteresseerd in plaats van interessant
Om goed te voelen wat medewerkers (en ook klanten natuurlijk) ervaren is het vooral belangrijk geïnteresseerd te zijn. En zelf even wat minder interessant. Vraag gewoon eens: ‘Jongens, waar zitten onze klanten nu op te wachten?’ Stel voor om klanten te bellen of te mailen, om deze vraag te stellen. ,,Het is helemaal nog niet nodig om dat meteen aan business te koppelen. Stel de vraag om daadwerkelijke interesse te tonen.’’
2) Lok uit om te experimenteren
Daag je medewerkers eens uit om te experimenteren bijvoorbeeld door ze te vragen: ‘Stel dat jij de baas zou zijn, wat zou je dan doen?’ Door zo’n vraag neemt de ander daadwerkelijk even een andere rol aan, die van de baas. Zo ontstaan er ideeën, bijvoorbeeld over het communiceren met klanten, creativiteit bij het inzetten van verschillende media om die klanten te bereiken en nieuwe inspiratie voor het vertellen van een sterk verhaal.
3) Word een dansende leider
Lijken medewerkers het soms even niet meer te zien zitten? Met één zin is ervoor te zorgen dat iemand toch weer mogelijkheden gaat zien. ‘Zal ik jou eens wat voorspellen? Jij kunt het aan’. De meesten kijken mij dan even vertwijfeld aan. Dan vraag ik of ze tot nu toe alles wat ze in hun leven is overkomen, hebben overleefd. Waarop ze niet anders kunnen dan bevestigend antwoorden. En natuurlijk geef ik aan dat ik snap dat ze balen als een stekker van wat er allemaal tegenzit. Maar ook dat ze al tig keer hebben bewezen tegenslagen te kunnen overwinnen.
Zo creëer je ruimte in het mentale systeem, zodat de ander zal denken: ik kan dit aan. Het is een van de manieren om een dansende leider te worden. Iemand die anderen aan de hand neemt.
Zie alle zeven tips van Jan van Setten op deondernemer.nl/nlstartop
Klein team
Bos houdt haar hart vast voor de komende periode, maar stilzitten is geen optie. De Zwolse winkel wil zich de komende periode toeleggen op het maken van houten meubels, met name tafels. ,,We kunnen makkelijk aan de materialen komen én beschikken over een grote werkplaats. Wij denken dat er vraag naar is.’’
Nee, zegt ze resoluut op de vraag of er ambities zijn voor een tweede vestiging. ,,Het past niet bij ons, het wordt er onoverzichtelijk van. We werken bewust met een klein team, stuk voor stuk mensen die met klanten meedenken, praktische tips geven en de tijd nemen. Ik ben trots op hen, ze handelen altijd in het belang van de zaak. Wij kijken niet naar concurrenten, maar varen onze eigen koers.’’
Van het stempel ‘Action onder de bouwmarkten’ komt de Bouwhal waarschijnlijk niet meer af. Niet erg, lacht Bos. ,,Iedereen weet wat ermee bedoeld wordt: we zijn voordelig en hebben een breed assortiment met zo nu en dan een grote restpartij. En dat willen we graag zo houden.’’ Ook zó word je Winkelier van het Jaar.
Bekijk hier de populairste video's van dit moment:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Gek van de herrie in huis? Deze ontwerper bedacht een ‘tiny office’ voor in de tuin
Met alle afleidingen van het gezinsleven om je heen valt het niet altijd mee om geconcentreerd thuis te werken. Wie geen zin meer heeft in bellende partners en spelende kinderen kan vanaf nu zijn eigen mini-kantoortje bestellen. Het Nederlandse ontwerp is zonder bouwvergunning in de tuin te plaatsen. -
PREMIUM
Boerin kan na ongeluk niet meer melken, maar verzekeraar wil niet betalen
Het boerenbedrijf van een echtpaar uit Markelo kan niet verder als verzekeraar Univé niet op zeer korte termijn over de brug komt met een tweede voorschot op schade die de vrouw leed door een auto-ongeluk. „Univé lijkt Trump wel”, zei advocaat Bertil Morsink van de vrouw. -
Baan kwijt door corona Andres: ‘Van het vierkoppige team moest er één weg, dat was ik’
Het ene na het andere bedrijf maakt bekend mensen te moeten ontslaan: Reden: corona. Er zijn minder vluchten, minder treinreizen, minder vakanties, minder festivals, en ga zo maar door. Andres Escobosa (55) uit Enschede was R&D procestechnoloog bij een technologiebedrijf. Een dag voor zijn vakantie kreeg hij te horen dat hij zijn baan zou verliezen. Inmiddels is hij drie maanden aan het solliciteren. ,,Ik blijf positief.’’ -
Waarom het zo lekker is om een ander de schuld te geven
Gedragspsycholoog Chantal van der Leest bekijkt onze gedragingen op de werkvloer: wie of wat bepaalt onze dagelijkse beslissingen? Vandaag: de self-serving bias -
Dit zijn de voordelen van mindful werken: ‘Niets zweverigs aan’
Uitstelgedrag, slaapgebrek of stress doen je prestaties op het werk geen goed. Mindfulness kan een oplossing bieden, zeggen trainers. Misschien is het zelfs een van je goede voornemens om ermee te beginnen. Maar hoe werkt het precies? En hoe houd je mindful zijn vol op een drukke werkdag?
-
Zo houd je de mozaïektegels schoon en mooi
Klusjes die maar bleven liggen pak je nú aan. Leverancier in mozaïektegels Bastiaan Beun over hoe je de populaire patroontjes onderhoudt. -
Baan kwijt door corona Na 200 sollicitaties vond Anouk (31) werk als buddy in het ziekenhuis
Het ene na het andere bedrijf maakt bekend mensen te moeten ontslaan. Reden: corona. Er zijn minder vluchten, minder treinreizen, minder vakanties, minder festivals, en ga zo maar door. Anouk Streng (31) uit Utrecht was junior branding consultant. Nadat Anouk haar baan kwijtraakte, stuurde ze meer dan 200 sollicitatiebrieven. Sinds december werkt ze als buddy in een ziekenhuis. -
PREMIUM
video Corry werkt 50 jaar als kraamverzorgster: ‘Zo’n ouwe taart hoefde ik niet aan m’n bed. Nu ben ik er zelf één’
Al vijftig jaar staat Corry Theunisse vrouwen met raad en daad bij tijdens de eerste dagen na een bevalling. De 67-jarige kraamverzorgster krijgt zelfs speciale verzoekjes van vrouwen die in de laatste weken voor hun bevalling zitten.