Hoeveel minuten pauze mag je nemen op een werkdag?
Even een rondje wandelen, een broodje eten of snel het nieuws checken op je telefoon; werknemers hebben recht op pauze, maar hoe zit het precies? Mag je zomaar pauze nemen en krijg je dan doorbetaald? Experts beantwoorden zes veelgestelde vragen over het recht op pauze.
1. Waarom is pauze nemen belangrijk?
Het recht op pauze of rust is vastgelegd in de arbeidstijdenwet, zegt Naima van Willigenburg, adviseur Arbeidstijden bij vakbond FNV. ,,Een pauze is goed voor de gezondheid van de werknemer. Ze raken minder snel oververmoeid, ook mentaal, én het bevordert de productiviteit.’’
De baten van een pauze moeten niet onderschat worden, zeker bij lichamelijk zware beroepen, zegt Evert Verhulp, professor Arbeidsrecht aan de Universiteit van Amsterdam. ,,Je lichaam heeft de tijd nodig om te herstellen.’’ Hierom moet een pauze altijd in het midden van je dienst plaatsvinden, zegt Van Willigenburg. ,,En dus niet gepland worden aan het begin of het einde van je werkdag. Het moet écht een onderbreking zijn, een moment van rust.’’
2. Hoeveel pauze mag je opnemen?
,,Iedereen die 5,5 uur achter elkaar werkt heeft recht op 30 minuten pauze’’, zegt Verhulp. Bij een werkdag van 10 uur of maximaal 12 uur heb je recht op minimaal 45 minuten pauze. ,,Per cao of arbeidsovereenkomst is bepaald hoeveel je daadwerkelijk mag opnemen.’’
FNV vindt bij lange diensten deze pauzes te kort en pleit voor meer én langere arbeidsonderbrekingen. ,,In cao’s mag er wettelijk worden afgesproken dat werknemers maar 15 minuten pauze mogen opnemen. Ook op werkdagen van 10 uur. Dit is het officiële minimum. Gelukkig zien wij dit in cao’s bijna nooit terugkomen, want dat is veel te kort’’, zegt Van Willigenburg.
Lees ook bij intermediair: De hele dag gefocust blijven? Het geheim zit in je lunchpauze
3. Mag je de pauze over de dag verspreiden?
Ja, dat mag. Bij 30 minuten pauze mag je twee keer 15 minuten opnemen en bij 45 minuten kan je het onderverdelen in drie keer 15 minuten. ,,Zolang de 15 minuten aaneengesloten zijn, geldt het voor de wet als een pauze”, zegt Van Willigenburg. ,,Maar zodra je een telefoontje van werk krijgt en je neemt deze op, dan gaat de teller weer opnieuw lopen.’’
4. Word je doorbetaald in je pauze?
Nee, niet altijd. ,,Rusttijd, oftewel een pauze, is in principe onbetaald. Sommige werkgevers kiezen er voor om het wel door te betalen’’, zegt Van Willigenburg. ,,Maar het is niet verplicht.’’ Vaker kiest de werkgever ervoor om de werknemers een uur langer te laten werken. Verhulp: ,,Dan heb je een werkdag van 08.00 tot 17.00 uur, waarvan één uur pauze.’’
FNV ziet liever dat de pauze - bij zware of onregelmatige roosters - doorbetaald wordt. ,,Als de pauze je eigen tijd betreft, dan wordt de werkweek ook langer’’, aldus Van Willigenburg. Je moet bij een werkweek van 40 uur dus vijf keer een uur of half uur erbij tellen. ,,Als de pauzes betaald worden, dan zit het aantal werkuren veel dichter op de daadwerkelijke contractuele afspraak. Dat is veel eerlijker.’’
Alle rustmomenten onder de 15 minuten vallen onder arbeidstijd en moet de werkgever doorbetalen
5. Mag een werkgever je verbieden om pauze te nemen?
Nee, in principe heb je altijd recht op pauze. Maar er zijn uitzonderingen. ,,Stel, het is rond lunchtijd druk in de winkel, dan mag je werkgever - een redelijk - voorstel doen om eerst de klanten helpen. Dit mag je dan niet weigeren’’, legt Verhulp uit. ,,Hier staat tegenover dat de pauze op een later moment ingehaald moet worden.’’
Ook moet er in je pauzetijd altijd vervanging zijn, mits dat voor je beroep nodig is. ,,Diegene kan dan je taken overnemen. Een arts die een urenlange operatie uitvoert, kan vaak moeilijk weglopen. Datzelfde geldt als je alleen in een winkel staat. Je moet dan wachten totdat de situatie het toelaat om pauze te nemen’’, zegt Verhulp.
In sommige sectoren kunnen werknemers oproepbaar zijn in hun pauze, de zogenoemde consignatie. Iets wat vaak gebeurt in de zorg: ,,Dit mag alleen als het past binnen de kaders van het arbeidstijdenbesluit en moet zijn afgesproken in de cao, maar dit zijn uitzonderingen’’, zegt Van Willigenburg. ,,In alle andere gevallen moet een werkgever je tijdens de pauze met rust laten.’’
6. Gaat een rookpauze van je pauzetijd af?
Nee, een rookpauze valt niet onder het recht op pauze. ,,Het ligt er dus niet aan hoe soepel je werkgever er mee omgaat’’, legt Van Willigenburg uit. ,,Alle rustmomenten onder de 15 minuten vallen onder arbeidstijd en moet de werkgever doorbetalen.’’ Een rookpauze valt dus onder de baas z'n tijd. ,,Maar het staat de werkgever vrij om extra pauzes in te lassen en dit in een cao of bedrijfsregeling vast te leggen.”
Bekijk hier al onze video’s over werk en carrière:
Praat mee
Reageren kan onderaan dit artikel. Alleen reacties voorzien van een volledige naam worden geplaatst. We doen dat omdat we een debat willen met mensen die staan voor wat ze zeggen, en daar dus ook hun naam bij zetten. Wie zijn naam nog moet invullen, kan dat doen door rechts bovenaan op onze site op ‘Login’ te klikken.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Goud altijd aangeven en geen kunst ouder dan 100 jaar: hier moet je op letten bij souvenirs
De mini Spaanse gitaar die op de Ramblas in Barcelona nog zo schattig leek, belandt een paar jaar later als made-in-Chinaprul in de container. Zonde. Aan wat voor aandenken beleef je plezier? En wat mag je eigenlijk meenemen? -
Ben je te streng voor jezelf? ‘Zelfcompassie is echt iets wat je moet oefenen’
Psycholoog Thijs Launspach is stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: compassie hebben voor jezelf. -
PREMIUM
Dankzij een kwartiertje rennen vliegt de conditie van deze kinderen vooruit én zijn ze rustiger in de klas
Hijgend, puffend en zwetend stuiven de scholieren over het schoolplein: ze zijn al zeker vijf keer de school rond geweest. Drie keer per week rennen ze in een kwartiertje de Daily Mile van zo'n anderhalve kilometer. Met resultaat: leerlingen lopen na drie maanden gemiddeld zo'n vijftig procent harder. -
PREMIUM
Draag jij een nieuwe collega aan? Dan krijg je bij dit bedrijf een vakantie naar Ibiza cadeau
Werkgevers belonen werknemers steeds vaker om nieuw personeel aan te trekken. Zo’n wervingsbonus of aandraagbonus is inmiddels een algemeen begrip. Tomatenteler Schenkeveld wint echter de originaliteitsprijs. Wie in zijn eigen kennissenkring een nieuwe collega vindt, krijgt een vakantie naar Ibiza. -
Werknemer en privacy: dit mag je baas wel en niet van je weten
Het verzamelen en bestuderen van data over werknemers, veel werkgevers doen het. Ze gebruiken data bijvoorbeeld om werkgeluk te peilen en om productiviteit te meten. Maar welke persoonlijke gegevens mag een bedrijf inzien en analyseren? Mag je werkgever bijvoorbeeld proberen te voorspellen of en wanneer je kinderen zal krijgen?
-
PREMIUMmet video's
Rookmelders verplicht, maar duizenden huurders hebben er nog geen een: ‘Onbegrijpelijk’
Duizenden huurders hebben nog altijd geen verplichte rookmelder. Dat komt door een tekort aan apparaten en installateurs, maar huurders zijn zelf ook niet allemaal even welwillend. Sommigen weigeren er zelfs één. Onbegrijpelijk, zeggen ze bij de brandweer. -
Dit zijn de vier grootste misvattingen over onderhandelen
Je salaris, de inhoud van je takenpakket, de prijs van je nieuwe auto of welke maaltijd er vanavond op tafel moet komen: zowel op het werk als privé moeten we onderhandelen. Onderhandelexpert Maarten van Rossum was diplomaat en raadadviseur van de minister-president. Nu helpt hij bedrijven en particulieren om meer uit onderhandelsituaties te halen. Dit zijn volgens hem de grootste misvattingen over onderhandelen. -
De nare bijsmaak van de term Human Resources: ‘Mensen zijn geen productiemiddelen’
Psycholoog Thijs Launspach is stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: Human Resources
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer