Leidinggevende die pest of intimideert: Deze stappen moet je nemen
Psycholoog Thijs Launspach is stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: omgaan met een vreselijke leidinggevende
Een wethouder die zijn vrouwelijke medewerkers lastigviel. Een hoogleraar die een schrikbewind voerde op haar afdeling, met burn-outs tot gevolg. Een bestuurder van een lokale omroep die zijn personeel in de smiezen wilde houden door camera’s op te hangen. Je hoeft de krant maar open te slaan om het te zien: horkerig gedrag van leidinggevenden naar hun ‘minderen’. Kennelijk zit er toch iets in het gezegde ‘macht corrumpeert’. Intimidatie, vernedering of grensoverschrijdend gedrag, het komt in de hogere regionen van organisaties geregeld voor.
Uitgekafferd om de kleinste fout
Bij álle bazen? Nee, gelukkig niet, zeg! De meeste leidinggevenden deugen. In mijn loopbaan is zulk horkerig gedrag van bazen me gelukkig bespaard gebleven. Eén keer dan toch heb ik zoiets meegemaakt, in het klein.
Ik werkte als kok in een restaurant. De eigenaresse wachtte steevast tot het drukste moment van de dienst om de keuken te controleren, en kafferde je dan ten overstaan van de rest van de keukenploeg uit om de kleinste fout. Ik hield het er ook niet lang vol. Verder heb ik alleen zachtaardige, harmonieuze types boven me gehad - maar goed, ik werkte dan ook wel voornamelijk binnen de psychologie…
Zo’n toxisch figuur als leidinggevende, die je intimideert, vernedert of het pispaaltje maakt, is killing voor je werkplezier
Je zal het maar meemaken. Zo’n toxisch figuur als leidinggevende, die je intimideert, vernedert of het pispaaltje maakt, is killing voor je werkplezier, stressverhogend, en ook nog eens slecht voor je hart. Wat kun je tegen zo’n Baas uit de Hel in het geweer brengen? In oplopende stevigheid:
1. Creëer zoveel mogelijk ruimte. Reageer zo laat als je kunt op mails of berichten, en wees dan summier en neutraal. Ontwijk hem of haar waar het kan. Ga verder weg zitten op kantoor - letterlijk zo ver mogelijk uit de invloedssfeer.
2. Houd een dossier bij van beledigingen, pesterijen en ongewenst gedrag. Bewaar correspondentie. Maak een aantekening van die uitbarsting in de vergadering. Mocht het conflict te hoog oplopen en bij een derde komen te liggen, dan heb je dit dossier nodig om je zaak te onderbouwen.
3. Spreek hem/haar aan op ongewenst gedrag. Wees daarbij zo concreet en neutraal als je kunt. Misschien zorgt het voor inzicht. Misschien haalt het niets uit, maar het is wel belangrijk in ieder geval ééns je onvrede te uiten.
4. Zoek hulp van een vertrouwenspersoon. Dat kan iemand zijn van HR of iemand bij een externe instantie als een vakbond. Zorg dat je niet alleen staat in je strijd.
5. Uiterste consequentie: jezelf verwijderen uit het schrikbewind. Akelig, maar soms nodig. Vooral wanneer je er op dagelijkse basis veel last van hebt, en opties hebt, kun je beter op zoek gaan naar een nieuwe baan. Er zijn genoeg sympathieke bazen om voor te werken!
Thijs Launspach is psycholoog en stressexpert. Hij schreef hierover de boeken Fokking druk (2018), Werken met millennials (2019) en Werk kan ook uit (2020).
Vind je jouw baas een tiran? Drie managers van een Chinees bedrijf zijn waarschijnlijk nog wel wat erger. In 2018 raakten ze in opspraak vanwege de draconische straffen die zij hun personeel gaven als zij hun doelen niet haalden:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
column
‘Ga er maar gerust van uit dat er op je werk mensen zitten die het momenteel moeilijk hebben’
Psycholoog Thijs Launspach is psycholoog en stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: Blue Monday -
wat doet een...
‘Ik wist dat de wereld zou veranderen door de komst van internet, daar wilde ik graag een rol in spelen’
Wie ons banenlandschap bekijkt, ziet bijzondere functies voorbijkomen. Een field service-engineer, een lab-technician of een assemblagemedewerker: we hebben ze blijkbaar hard nodig, maar waarvoor en waarom? In deze serie vertelt elke week iemand over zijn of haar beroep. Vandaag: Jan-Willem Wesselink (49) is kwartiermaker bij de Future City Foundation in Amersfoort. -
PREMIUM
Anita (64) laat mooie supermarkten in Nederland links liggen: ‘Betaal liever enkel voor het product’
De inflatie is op het hoogste niveau sinds meer dan veertig jaar. En dat merken we onder meer in de supermarkt. Anita Heimans (64) gaat het liefst naar Duitsland, waar je puur voor de producten betaalt en niet voor de mooie inrichting van een winkel. -
PREMIUMAan het werk
De recruiter verbrak de verbinding, Tineke bleef verbouwereerd achter
De arbeidsmarkt is net een spel van jagen en verzamelen, maar dat proces zijn we verleerd. Anne-Marije Buckens (34) heeft ruim tien jaar een bedrijf waarmee ze 50-plussers aan werk helpt, en probeert samen met Tineke die uitdaging aan te gaan. -
Schoonmaaktip van de week
Met deze tips bespaar je een hoop geld en heb je ook nog eens lekker zachte handdoeken
Het huis kan eens in de zoveel tijd wel een grote beurt gebruiken. Schoonmaakexpert Marja Middeldorp helpt daarom alledaagse problemen op te lossen. Deze week: handdoeken.
-
Pessimist in je team? Zo haal je daar voordeel uit
Psycholoog Thijs Launspach is stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: de pessimist. -
-
-
Als je bewuster wil leren eten ‘is een quick fix vaak niet mogelijk’
Veel Nederlanders willen bewuster eten. Wat kun je vandaag al doen om om dit te bereiken? Twee experts geven uitleg. -
Dit moet je wel en vooral niet zeggen als je je excuses aanbiedt
Psycholoog Thijs Launspach is stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: welgemeende excuses.