Rob (34): ‘Bij mijn eerste baan heb ik ook onderhandeld, maar niet over salaris’
SalarisHoeveel verdien je? Dat vragen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Rob (34). Hij werkt 40 uur in de week als transportplanner.
Delen per e-mail
Wat verdien je?
,,3380 euro bruto om precies te zijn. Daar blijft 2500 euro van over. Daarbovenop krijg ik ‘urentoeslagen’. Zo kom ik elke maand uit op ongeveer 3000 euro netto. Hoe die toeslag werkt? Tussen vier en zes uur ’s ochtends krijg ik 145 procent betaald, van zes tot zeven uur is dat 135 procent. Overuren worden 130 procent betaald, maar die maak ik eigenlijk nooit.’’
Wat zijn je werktijden?
,,Ik begin tussen vier en half vijf ’s ochtends en werk tot half een. Binnenkort veranderen de diensten, dan ga ik ook middag- en avonddiensten draaien. Het is de bedoeling dat alle planners ervaring hebben met elke dienst, zodat we elkaar kunnen vervangen als iemand een keer ziek is.’’
Vraag jij je af of je wel genoeg verdient? Of hoeveel je bij een nieuwe functie kunt vragen? Vul de Salariswijzer van Nationale Vacaturebank in en je weet het!
Blij mee?
,,De arbeid-salaris-verhouding vind ik nu perfect: ik heb veel verantwoordelijkheid en krijg er ook goed voor betaald. Ik wil niet per se een managersfunctie. Als ik na een werkdag de auto instap, heb ik nu geen stress. Ik ben vader en vrije tijd is mij ook veel waard, ik ben meer bezig met mijn vrije tijd nuttiger indelen dan ‘doorgroeien’. In coronatijd mag ik bovendien in mijn handjes knijpen dat ik nog werk heb.’’
Wat zijn je secundaire arbeidsvoorwaarden?
,,Reiskosten krijg ik vergoed. Ik heb 25 vakantiedagen en mag uren compenseren. Dat wordt niet gecontroleerd. Ze vertrouwen erop dat we dat zelf netjes regelen. Die vrijheid vind ik fijn. Ik krijg een dertiende maand en vakantiegeld. Wat betreft opleidingen is er misschien een BHV-cursus, verder moet dat op eigen initiatief. Krijg je een andere functie, dan word je intern klaargestoomd.’’
Ik mag uren compenseren. Dat wordt niet gecontroleerd. Ze vertrouwen erop dat we dat zelf netjes regelen
Heb je ooit met succes over je salaris onderhandeld?
,,Ik heb hier gezegd wat ik wilde verdienen en ze gingen akkoord. Ik wist wat ik waard was. Zo had ik bij andere bedrijven gekeken wat er werd geboden en een oud-collega gevraagd naar zijn salaris. Bij mijn vorige werkgever was er weinig ruimte voor onderhandeling en bij jaarlijkse beoordelingsgesprekken kreeg ik nul op het rekest. ‘Als we iedereen loonsverhoging moeten geven, dan loopt het uit de klauwen’, zeiden ze. Ik vond het werk leuk en het was een goede werkgever, maar het salaris was voor mij uiteindelijk de reden om verder te kijken. Ik heb inmiddels een gezin te onderhouden. Bij mijn eerste baan heb ik trouwens ook onderhandeld, maar niet over salaris.’’
Hoe ging dat?
,,Het was crisistijd, dus over salaris viel niet te praten. Over reiskosten wél. Ik moest ver reizen en er werd maximaal 20 kilometer woon-werkverkeer vergoed. Uiteindelijk kreeg ik alles vergoed. Ik moest me eerst bewijzen, maar na twee maanden ging het in. Ik kreeg zelfs de reiskosten van de eerste twee maanden teruggestort.’’
Weet je wat je collega’s verdienen?
,,We praten er wel eens over. Een jongere collega zoekt naar de juiste positie in het werkveld qua salaris. Op zo’n startsalaris ben ik ook begonnen, je kunt niet meteen de hoogste verwachtingen hebben. Daar probeer ik hem wel een beetje in te sturen.’’
Zou je het willen weten?
,,Helemaal niet. Je moet zelf weten wat je waard bent.’’
Bij mijn vorige werkgever was er weinig ruimte voor onderhandeling en bij jaarlijkse beoordelingsgesprekken kreeg ik nul op het rekest
Verdient Rob genoeg?
Leeftijd: 34
Aantal jaar werkervaring: 11
Aantal werkzame uren per week: 40
Opleiding: mbo
Functie: overig
Branche: transport/logistiek
Leidinggevend: nee
Budgetverantwoordelijkheid: nee
Volgens de Salariswijzer is het gemiddelde salaris voor zijn functie 2418 euro bruto. ,,Ik zit er wel iets boven. De toeslagen maken het nog eens extra aantrekkelijk. Die inkomsten zie ik echt als extra, thuis zijn we er niet afhankelijk van.’’
Check het zelf via de Salariswijzer van Nationale Vacaturebank.
*Noot van de redactie: de uitkomsten van de Salariswijzer zijn gebaseerd op dit specifieke individuele geval en zijn accuraat op het moment van publicatie.
Meedoen met deze rubriek? Stuur een mailtje!
Wil je een hoger salaris? Dat regel je zo:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Salaris
Mike (22): ‘Onderhandelen over mijn salaris vind ik niet zo spannend’
Hoeveel verdien je? Dat vragen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Mike (22) werkt 40 uur per week als technisch tekenaar in de bouw. -
Wat doet een...
Angela is pedagogisch medewerker: ‘Je bent eerder een halve ouder dan een oppas’
Wie ons banenlandschap bekijkt, ziet bijzondere functies voorbijkomen. Een field service engineer, een lab technician of een assemblagemedewerker: we hebben ze blijkbaar hard nodig, maar waarvoor en waarom? In deze serie vertelt elke week iemand over zijn of haar beroep. Vandaag: Angela Esbach (29), pedagogisch medewerker bij Un1ek onderwijs en opvang in Vlaardingen. -
Wat doet een...
Centrummanager Dennis (46): ‘Zelfs in coronatijd zijn er twintig winkels bijgekomen’
Wie ons banenlandschap bekijkt, ziet bijzondere functies voorbijkomen. Een field service engineer, een lab technician of een assemblagemedewerker: we hebben ze blijkbaar hard nodig, maar waarvoor en waarom? In deze serie vertelt elke week iemand over zijn of haar beroep. Vandaag: Dennis Houkes (46), centrummanager bij het winkelgebied in Spijkenisse. -
Salaris
Ellis (27): Ik heb over mijn salaris onderhandeld via de mail
Hoeveel verdien je? Dat vragen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Ellis (27) is consulent werk bij een gemeente. -
PREMIUM
‘Iedereen vraagt me: Pieter wanneer gaat KLM weer vliegen?’
KLM maakt zich op voor een nieuwe ronde staatssteun. Daarbij moet het kind niet met het badwater worden weggegooid, vindt topman Pieter Elbers. ‘Ik reken erop dat we ooit weer zullen groeien.’
-
Schoenenwinkel Scapino kan internetklandizie niet aan
Scapino heeft grote moeite om klanten via de webshop te bedienen. De levering van bestellingen duurt soms wel tien dagen of langer en boze klanten klagen dat het vele weken duurt voor een retourbestelling is afgehandeld. -
PREMIUM
Nieuw team moet werkloosheid zoveel mogelijk voorkomen: ‘Alle expertise zit onder één dak’
Al sinds de eerste lockdown is de gemeente Den Haag samen met haar partners bezig de schade van de coronacrisis te beperken en werkloosheid zoveel mogelijk te voorkomen. Om die hulp nog beter te stroomlijnen en efficiënter te maken, richt de regio Haaglanden een nieuw mobiliteitsteam op. ,,Werkgevers, werknemers en ondernemers kunnen daardoor voor hulp terecht op één plek.” -
PREMIUM
Bakker Paul wil af van nachtwerk: ‘Maak het vak aantrekkelijker voor jongeren’
Nachtwerk is onlosmakelijk verbonden met het bakkersvak. Maar door dat onzalige leefritme is het moeilijk om jonge mensen enthousiast te krijgen voor het vak. Bakker Paul Berntsen wil daarom af van het nachtwerk.