Schoenenwinkel Scapino kan internetklandizie niet aan
Scapino heeft grote moeite om klanten via de webshop te bedienen. De levering van bestellingen duurt soms wel tien dagen of langer en boze klanten klagen dat het vele weken duurt voor een retourbestelling is afgehandeld.
Delen per e-mail
Volgens Scapino zijn de problemen te wijten aan de naweeën van de topdrukte tijdens de vorstperiode. Het schoenbedrijf geeft toe dat het tot wel drie weken kan duren voordat een retourpakket is verwerkt.
Op de Facebookpagina van het bedrijf regent het klachten. ,,We zijn weer een paar weken verder. Nog steeds NIKS geregeld’’, foetert Brenda van Drongelen. ,,Retour moet al vier weken bij jullie binnen zijn. En ik hoor ook niks van jullie. SCHAN DA LIG!’’ Ze is niet de enige. Honderden kopers van schoenen, sloffen, huispakken en schaatsen doen hun beklag.
Scapino wijt vertragingen nog altijd aan ‘de extreme weersomstandigheden’, terwijl het al dagenlang voelt als lente. Volgens het bedrijf is de klantenservice vanwege de lockdown uitgebreid, maar ontevreden klanten melden dat het bedrijf telefonisch en via e-mail niet of nauwelijks bereikbaar is. Bij de bestellingen kan het volgens Scapino vanwege de ‘extreme drukte’ wel tien dagen duren voordat de schoenen er zijn.
,,Wij herkennen ons niet in ontevreden klanten’’, zegt directeur Adem Doymaz. ,,Op Trustpilot scoren wij 3,8. Ons streven is om boven de 4 te zitten. Als wij naar onze collega’s kijken, scoren zij vele malen lager. De klachten die wij kennen gaan over de telefonische bereikbaarheid van onze klantenservice en retouren. Zodra wij weer open zijn, is dit met 100 procent zekerheid opgelost.’’
Het bedrijf heeft veel tevreden klanten, stelt hij, maar omdat het nu zo druk is, is het aantal klagers hoger dan normaal. Dat zou een vertekend beeld geven.
Omschakeling
Het verhaal van Scapino lijkt op de problemen die Ikea heeft met internetbestellingen. Beide zijn ketens die in normale tijden vooral op de fysieke winkels draaien; omschakelen naar louter online is een helse klus.
Scapino haalt doorgaans 95 procent van de omzet uit de 170 zelfbedieningswinkels. Nu is 98 procent van de verkoop online. De fysieke winkels spelen daarbij een wel grote rol.
Wij herkennen ons niet in ontevreden klanten
Een deel van de bestellingen wordt verstuurd vanuit de Scapino-webwinkel in Helmond, maar ook veel producten komen rechtstreeks uit de winkels zelf. Bij de retourzendingen gaat het vervolgens geregeld fout. Wat uit de winkels komt, moet terug naar een distributiecentrum in Assen en wat uit de webshop komt moet naar Helmond. Scapino rijdt voortdurend heen en weer tussen Drenthe en Brabant om teruggestuurde producten op de juiste plek te krijgen en de afhandeling te verwerken.
Bekijk hier onze video's over de coronacrisis:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Zo helpt Google werknemers de coronacrisis door: ‘Focus op veerkracht’
De coronacrisis bezorgt werknemers wereldwijd uitdagingen. Hoe kun je hen het beste helpen? Misschien kunnen we wat leren van topsporters, dacht Lauren Whitt van Google. Zelf sportte ze op hoog niveau en verdiepte ze zich in mentale weerbaarheid en sport. Deze kennis zet ze bij Google in om het personeel mentaal fit te houden. -
Sanny en Marloes van het Deadline Bureau zitten uitstellers achter hun vodden aan
Lukt het je maar niet om je opdrachten op tijd af te krijgen en baal je daarvan? Dan kun je vanaf deze week de professionele hulp van het Deadline Bureau inschakelen. Ondernemers Sanny Ensing en Marloes Matthijssen helpen je bij het stellen van doelen en bellen je op voor een motiverende schop onder je kont. -
Thuiswerken saai? Deze app koppelt je aan een willekeurige collega voor een kletspraatje
Gezellig kletsen met collega’s op de werkvloer zit er voorlopig nog niet in voor de meeste werkenden. Om toch sociaal contact te houden zijn er tegenwoordig digitale alternatieven: van een app voor een simpel kletspraatje tot een website waarbij je een live werksessie met elkaar kan inplannen. -
Driekwart van commando's in spe haalt de opleiding niet, waarom is dat?
Misschien is de opleiding van de Korps Commandotroepen wel de zwaarste die er is. Ongeveer 80 procent van de kandidaten haalt de eindstreep niet eens. Universitair hoofddocent Ruud den Hartigh werkt nu samen met zijn team aan een oplossing. Door de commando’s in spe te volgen en de data te analyseren, hopen ze erachter te komen wat de grote uitval veroorzaakt. -
klachtenregen
Ikea grijpt in na vernietigende kritieken en neemt tijdelijk minder bestellingen aan
Door de ‘ongekend hoge vraag naar producten’ heeft Ikea de drastische beslissing genomen om tijdelijk minder nieuwe bestellingen aan te nemen. De huidige situatie met het coronavirus brengt volgens het woonwarenhuis ‘grote uitdagingen met zich mee’. ‘De klantenservice is drukker dan ooit tevoren. Het spijt ons dat we niet iedereen kunnen helpen zoals we zouden willen’, valt te lezen op de site van Ikea.
-
interview
We werken minder dan andere Europeanen, maar waarom zijn we dan zo druk?
Nederlanders zijn gemiddeld iets minder druk dan de inwoners van andere landen. Tegelijkertijd vóelen we ons minstens even druk. Ook midden in een lockdown lijken we bezig te moeten blijven. Waarom? Hoogleraar sociologie Tanja van der Lippe schreef er het nieuwe boek Waar blijft mijn tijd? over. -
Salaris
Santousha: ‘Ik ben niet zozeer bezig met meer verdienen, maar met minder doen’
Hoeveel verdien je? Dat vragen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Santousha (33) werkt sinds drie jaar voor zichzelf als online marketeer. Ze werkt tussen de twintig en dertig uur. -
Terugkeer naar kantoor? Bij T-Mobile kunnen ze niet wachten
Werkend Nederland staat te popelen om terug te keren naar kantoor. Nog onduidelijk is hoe dat straks zal zijn. Telecombedrijf T-Mobile vraagt zijn medewerkers naar hun wensen. En die mogen over meer meedenken dan alleen de inrichting van werkplekken en het aantal dagen op kantoor.