Voor de industrie is corona alweer voorbij
De industriële bedrijvigheid steeg fors in november en ondernemers verwachten dat die groei alleen maar doorzet. Zelfs de werkgelegenheid steeg alweer. Voor de industrie lijkt corona al iets uit het verleden.
Delen per e-mail
De industrie heeft het dal verlaten. Dat blijkt uit de inkoopmanagersindex van Nevi. Die stond in november op 54,4. Een getal boven de 50 betekent groei, onder de 50 wijst op krimp. Het is voor het eerst in twee jaar dat het vertrouwen zo fors steeg.
De opleving is opmerkelijk. Juist in november werd duidelijk dat Nederland, net als een groot deel van de rest van de wereld, getroffen werd door een tweede golf aan corona-uitbraken. Dat zorgde weer voor strenge regels die de economie schaden.
De belangrijkste reden voor het optimisme is de aankondiging dat er vaccins zijn tegen corona. ,,Bedrijven rekenen erop dat de coronacrisis over een jaar voorbij is’’, zegt Albert Jan Swart, sectoreconoom industrie bij ABN Amro. ,,Ondernemers denken het komt weer goed en besluiten nu alsnog die investering te doen die ze eerder dit jaar uitstelden.’’
Die inhaalvraag is niet de enige verklaring voor de verwachte groei. Ondernemers investeren ook weer in uitbreiding van de productiecapaciteit. De verwachting is dat er meer nieuwe bestellingen zullen volgen en daar willen de bedrijven klaar voor zijn. Dat is belangrijk want meer capaciteit zorgt voor meer economische groei op de wat langere termijn. En dat leidt weer tot meer welvaart en werkgelegenheid. Door de extra investeringen trok ook de werkgelegenheid licht aan in november.
Het optimisme is niet beperkt tot de Nederlandse ondernemers. Ook vanuit het buitenland is meer vraag naar Nederlandse producten zoals machines. ,,We zien grote vraag uit Duitsland’’, zegt Swart. ,,Daar draait de industrie goed.’’ Vooral de auto-industrie in Duitsland is uit een diep dal gekomen. In april dit jaar stonden veel fabrieken stil omdat er nauwelijks onderdelen uit China kwamen. Dat raakte ook Nederlandse toeleveranciers aan de Duitse autofabrikanten.
Die problemen zijn over. Meer nog, de vraag naar Duitse auto’s is flink aangetrokken, met name uit China. Daar draait de economie alweer een tijdje op volle toeren. De schade van corona is daar inmiddels al meer dan goedgemaakt. ,,En dat helpt niet alleen de Duitse autobouwers’’, zegt Swart. ,,De Chinezen bestellen ook veel machines in Duitsland. En daar profiteren Nederlandse toeleveranciers aan de Duitse industrie weer van.’’
,,Dat China nu de wereld op sleeptouw neemt is nieuw’’, zegt Swart. Tot voor enkele jaren was het wel en wee van de wereldeconomie vooral afhankelijk van de Verenigde Staten. Als dat land in een recessie raakte ging het wereldwijd slecht en omgekeerd. ,,China is al de tweede economie ter wereld en zal naar verwachting in 2030 de grootste economie ter wereld zijn’’, aldus Swart. ,,Meer dan een kwart van de wereldwijde industriële productie komt uit China.’’
In de dienstensector, onder andere horeca, toerisme en evenementen, is het leed nog niet geleden. Maar ook die sectoren zullen herstellen als mensen massaal gevaccineerd zijn. Vooralsnog is de industrie het trekpaard voor Nederland. ,,Laten we hopen dat we ons uit de crisis kunnen investeren’’, aldus Swart.
Bekijk hier onze video's over de coronacrisis:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Voor het eerst meer elektrische auto's verkocht dan diesels in Europa
Er zijn in Europa voor het eerst meer elektrische auto's verkocht dan diesels. Dat blijkt uit cijfers van Jato Dynamics over de autoverkopen van september. -
Wat doet een...
Mena is projectmanager voor het goede doel: ‘Veel mensen weten niet dat ze al goed bezig zijn’
Wie ons banenlandschap bekijkt, ziet bijzondere functies voorbijkomen. Een field service engineer, een lab technician of een assemblagemedewerker: we hebben ze blijkbaar hard nodig, maar waarvoor en waarom? In deze serie vertelt elke week iemand over zijn of haar beroep. Vandaag: Mena Leila Kilani (39), projectmanager bij SDG-Nederland. -
PREMIUM
Nieuwe opleiding moet voor meer jonge truckers zorgen: ‘Muziek aan en knallen’
Waar zijn ze toch, die vrachtwagenchauffeurs? Omdat er veel vraag is naar nieuwe handjes aan het stuur in de cabine, start een mbo-school in Alphen aan den Rijn een nieuwe opleiding. Die moet jongeren die dromen van een leven op de weg al jong helpen aan een groot rijbewijs. ,,Je helpt mensen, rijdt rond. Muziek aan, lekker knallen.” -
PREMIUM
Boerin kan na ongeluk niet meer melken, maar verzekeraar wil niet betalen
Het boerenbedrijf van een echtpaar uit Markelo kan niet verder als verzekeraar Univé niet op zeer korte termijn over de brug komt met een tweede voorschot op schade die de vrouw leed door een auto-ongeluk. „Univé lijkt Trump wel”, zei advocaat Bertil Morsink van de vrouw. -
PREMIUMPandemie
Deze grafieken tonen hoe corona invloed heeft op ons reisgedrag
Net toen Nederland na de zomer weer een beetje in beweging kwam, is er de tweede lockdown. Opnieuw werken we massaal thuis en blijven de wegen en parkeergarages leeg. Hoe verandert het vervoer nog meer door corona? Deze site duikt in de cijfers.
-
Arbeidsongeschikt door domme actie, moet de werkgever dan doorbetalen?
Stel, je raakt in je vrije tijd gewond door een domme actie - zoals het afsteken van illegaal vuurwerk - en kunt daardoor niet werken of raakt zelfs arbeidsongeschikt. Kan een werkgever dan weigeren je loon door te betalen? Arbeidsrechtadvocaat Gerard Berghuis legt uit hoe het zit. -
PREMIUM
Een winkel sluiten, een andere openen, Dylan (20) deed het allebei tijdens de pandemie: ‘Ik moest vooruit’
Ondanks de pandemie zijn vorig jaar meer mensen een bedrijf begonnen dan in 2019, blijkt uit cijfers van de Kamer van Koophandel. Tegelijkertijd stopten ook meer ondernemers ermee. Dylan de Ruiter (20) maakte beide mee. -
Werknemer én investeerder: waarom zij duizenden euro’s in het bedrijf staken
Bedrijven lenen geregeld geld om te kunnen investeren. Maar dat gebeurt meestal achter gesloten deuren, zeker bij ondernemingen in de financiële sector. Viisi Hypotheken wilde dat eens anders aanpakken en startte een crowdfundingscampagne. Hiermee wil het bedrijf in het ‘openbaar’ via klanten, medewerkers, familie en vrienden minimaal 500.000 euro ophalen.