Zij verloren hun baan in 2020, hoe nu verder in 2021?
Welkom 2021De afgelopen maanden sprak deze krant met bijna twintig werknemers die hun baan kwijtraakten door de impact van de coronacrisis. Omdat het hotel waar ze werkten dicht ging, klanten en opdrachten uitbleven of omdat hun contract niet verlengd werd door de toegenomen economische onzekerheid. Wat brengt 2021 voor ze?
Delen per e-mail
Ook al kun je er zelf weinig aan doen, en valt zelfs je baas niet veel te verwijten, ontslagen worden is gewoon rot. En als je met je partner bij hetzelfde bedrijf werkt, of de ander zit ook in een branche waar de klappen vallen, kan het zomaar gebeuren dat je allebei thuis komt te zitten. Dat overkwam Romana den Engelse (28), medewerker in een delicatessenzaak. Ze verloor haar baan kort na het uitbreken van de coronacrisis, net als haar vriend die in de evenementenbranche zat. Of neem Bas Bouman (55) uit Raamsdonksveer, operationeel projectmanager in de evenementenbranche. Hij kon, samen met zijn vrouw, vertrekken. ,,Als kleine kinderen hebben we aan de keukentafel zitten janken.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
In 2017 kwam ze naar Nederland, nu is Iman (23) de eerste vrouw met hoofddoek in Rode Kruis-campagne
Iman (23) is de eerste vrouw met een hoofddoek die in een campagne van het Nederlandse Rode Kruis een hoofdrol te pakken heeft. En wie haar cv bekijkt, kan niet anders dan respect hebben voor de jonge vrouw uit Stolwijk. -
Baan kwijt door corona
Marcel (46) kreeg twee banen tegelijk aangeboden, maar staat nu alsnog op straat
Het ene na het andere bedrijf maakt bekend mensen te moeten ontslaan. Reden: corona. Er zijn minder vluchten, minder treinreizen, minder vakanties, minder festivals, en ga zo nog maar even door. Marcel Beijerink (46) uit Borne was commercieel medewerker binnendienst. Hij kon kiezen uit twee functies, maar na twee weken moest hij al afscheid nemen van zijn nieuwe collega’s. -
Dit is waarom we zo graag de gedachte van de ander invullen
Gedragspsycholoog Chantal van der Leest bekijkt onze gedragingen op de werkvloer: wie of wat bepaalt onze dagelijkse beslissingen? Vandaag: gedachtenlezen. -
PREMIUM
Robert neemt het bedrijf van zijn ouders over: ‘Ik moet ze betalen, maar het moet wel leuk blijven met Kerst’
Wie een van de klassieke voordeuren in Utrecht-Oost opent en een trap ziet met wauw-effect, weet bijna zeker dat dat het werk is van de familie Timmerman en hun team. Traplopers in ontelbare kleuren en smaken is wat ze verkopen. Binnenkort niet meer met z’n drieën, want Henri (66) en Ilona (64) zwaaien af en Robert (30) gaat op zijn manier door. Dankzij een beetje hulp van de provincie Utrecht. -
Baan kwijt door corona
Direct na z’n vakantie werd Eddie ontslagen. ‘Gelukkig kon mijn vrouw extra uren werken’
Het ene na het andere bedrijf maakt bekend mensen te moeten ontslaan. Reden: corona. Er zijn minder vluchten, minder treinreizen, minder vakanties, minder festivals, en ga zo nog maar even door. Eddie van Randeraad (51) uit Amerongen, was accountmanager bij een drukkerij. ,,Hoewel ik goed functioneerde, was ik het laatste bij het bedrijf gekomen, dus was het mijn beurt.”
-
PREMIUM
Honderden metaalarbeiders leggen vandaag het werk neer voor hoger loon: ‘Het is tricky om te staken’
Honderden werknemers van metaalbedrijven rondom Dordrecht leggen vandaag en morgen het werk neer. Ze staken om een hoger salaris af te dwingen. Maar hoe effectief is het middel nu echt bij de cao-onderhandelingen? -
Terugkeer naar kantoor? Bij T-Mobile kunnen ze niet wachten
Werkend Nederland staat te popelen om terug te keren naar kantoor. Nog onduidelijk is hoe dat straks zal zijn. Telecombedrijf T-Mobile vraagt zijn medewerkers naar hun wensen. En die mogen over meer meedenken dan alleen de inrichting van werkplekken en het aantal dagen op kantoor. -
Schoenenwinkel Scapino kan internetklandizie niet aan
Scapino heeft grote moeite om klanten via de webshop te bedienen. De levering van bestellingen duurt soms wel tien dagen of langer en boze klanten klagen dat het vele weken duurt voor een retourbestelling is afgehandeld.