Zo zorg je dat collega’s hun afspraken wél nakomen
Gedragspsycholoog Chantal van der Leest bekijkt onze gedragingen op de werkvloer: wie of wat bepaalt onze dagelijkse beslissingen? Vandaag: afspraken nakomen.
Delen per e-mail
Ondertussen is het al 09.02 uur. Ik kijk nog een keer vertwijfeld in mijn agenda. Ja, daar staat het echt. 9.00 uur: afspraak coach. Al zeker tien minuten zit ik te wachten op het wachtbankje in de hal, maar geen coach. Ja hoor, heb ik weer, denk ik. Het overkomt me stiekem best vaak: sta ik voor de gesloten deur bij de tandarts, de fysio, of ben ik zelfs helemaal afgereisd naar Amsterdam of Utrecht, om erachter te komen dat de ander de afspraak straal is vergeten. Zelf vergeet ik niet zo vaak een afspraak. Geloof ik.
Ik moet denken aan al het onderzoek dat er is gedaan naar afspraken nakomen. Meestal zijn het niet de artsen, kappers en restauranthouders die vergeetachtig zijn, maar juist hun clientèle. ‘No-show’ heet dit en het is een kostbaar probleem. Gedragswetenschapper Steve J. Martin deed samen met zijn team onderzoek hiernaar in de huisartsenpraktijk. Hoe zorg je dat mensen vaker naar hun afspraken komen? De methode was simpel. De cliënten moesten wanneer ze een telefonische afspraak maakten, nog een keer de tijd en datum herhalen. Resultaat? 3 procent meer mensen kwamen opdagen. Dat lijkt weinig, maar is op grote schaal een flink verschil.
Vergaderingen
Door de afspraak te herhalen zeggen mensen in feite toe dat ze komen. En mensen gedragen zich graag in overeenstemming met wat ze afgesproken hebben. Volgens Martin kan je dit gebruiken als je afspraken met mensen maakt, bijvoorbeeld tijdens vergaderingen. Je laat ze dan op het einde nog een keer herhalen wat ze hun taken zijn.
Ben je coach of trainer, trek dan niet alles uit de handen van je cliënt, maar geef ze een actieve rol
Moesten in het onderzoek mensen de afspraak zelf op een kaartje schrijven, in plaats van dat de dokter-assistent dit voor ze doet, dan neemt de no-show zelfs met 18 procent af. In dit geval zijn ze ook nog eens actief betrokken bij hun afspraak, denkt Martin. Ben je coach of trainer, trek dan niet alles uit de handen van je cliënt, maar geef ze een actieve rol, tipt hij.
Terwijl ik zit te denken, raak ik afgeleid door een schilderij. Hing dat er vorige keer ook al? En was deze bank niet twee losse stoelen? Ik check nog een keer mijn afspraak. Oh nee, ik moet in het kantoorgebouw op nummer 8 zijn, en niet op nummer 10!
Meer weten over onze hersenen op de werkplek? Lees dan ook Chantals boek Ons feilbare denken op het werk: over denkfouten op de werkvloer (2018).
Bekijk hier al onze video’s over werk en carrière:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Bouwmarkten gooien deuren tóch open: ‘Nieuwe tegels bestel je niet snel online’
Ikea houdt de deuren vooralsnog dicht voor winkelen op afspraak, maar klanten kunnen vanaf woensdag wel weer terecht bij bouwmarkten Gamma en Karwei. ,,Mensen willen hun nieuwe laminaat of tegels toch in de winkel uitzoeken en niet online bestellen.’’ -
Adam kreeg vmbo-advies, nu wacht een baan als advocaat: ‘Ik wil jongeren zoals ik inspireren’
Adam Nassiri (25) startte op de basisschool met een lichte taalachterstand en kreeg vmbo-basisadvies. Vorige week studeerde hij af als meester in de rechten en na zijn stage kan hij advocaat worden. Met zijn verhaal hoopt hij andere jongeren te inspireren en te motiveren. ,,Ik moest harder werken dan de rest om het te halen, maar dat heeft me nooit tegengehouden.” -
Waarom mensen liever alles bij het oude houden
Gedragspsycholoog Chantal van der Leest bekijkt onze gedragingen op de werkvloer: wie of wat bepaalt onze dagelijkse beslissingen? Vandaag: iets nieuws. -
PREMIUM
Max (20) stapt in bedrijf zieke vader: ‘Aan ziekenhuisbed besloten hoe we het gingen doen’
De wereld van de familie Blanke staat eind 2019 volledig op z'n kop. Vader Robby (47) blijkt een ongeneeslijke vorm van kanker te hebben. Robby begon net aan zijn droom: de grootste detacheerder worden van technisch personeel in zijn regio, Salland. Aan het ziekenhuisbed besluit zoon Max (20) zonder twijfel te stoppen met zijn zorgopleiding om in het bedrijf van zijn vader te stappen. Een jaar later runnen ze samen het bedrijf, storten ze zich ook op elektrische laadpalen, zitten ze net in een nieuw kantoor en is het ziektebeeld van Robby positief. -
PREMIUM
In 2017 kwam ze naar Nederland, nu is Iman (23) de eerste vrouw met hoofddoek in Rode Kruis-campagne
Iman (23) is de eerste vrouw met een hoofddoek die in een campagne van het Nederlandse Rode Kruis een hoofdrol te pakken heeft. En wie haar cv bekijkt, kan niet anders dan respect hebben voor de jonge vrouw uit Stolwijk.
-
Winst daalt met 50 procent: Rabobank schrapt circa 5000 banen
De Rabobank is van plan om de komende vijf jaar het aantal medewerkers met gemiddeld 1000 fte per jaar te laten dalen. Het aantal gedwongen ontslagen wil de bank beperken door reguliere uitstroom, vermindering van externe fte's en herplaatsing binnen het bedrijf. -
Waarom je jouw collega’s niet zo goed kent als je zelf denkt
Gedragspsycholoog Chantal van der Leest bekijkt onze gedragingen op de werkvloer: wie of wat bepaalt onze dagelijkse beslissingen? Vandaag: mensenkennis -
BN’ers zijn fan van het wenkbrauwserum van Marjolein: ‘Kreeg ineens berichtje van Jamie Vaes’
Haar wenkbrauwproducten staan regelmatig in tijdschriften als Glamour, Grazia en Wendy en menig BN’er is fan. Dat had Marjolein Verhart uit Rozenburg niet verwacht, toen ze drie jaar geleden in een zonnestudio begon met het waxen van wenkbrauwen. Nu heeft ze een goedlopende cosmeticalijn met meer dan 250 verkooppunten in Nederland en België én haar eigen salon.