Volledig scherm
Vooral studenten hebben last van overvolle Brabantliners. © Joyce van Belkom/het fotoburo

Klachten over overvolle Brabantliner: 'Logisch dat reizigers balen'

WERKENDAM - Een steeds terugkerend probleem aan het begin van het nieuwe studiejaar: overvolle Brabantliners. Het CDA in Provinciale Staten vindt dat het zo langzamerhand tijd wordt voor een structurele oplossing, zoals de inzet van extra snelbussen. 

Nu loopt het imago van het openbaar vervoer door de capaciteitsproblemen 'jammer genoeg' steeds opnieuw een deuk op, stelt de statenfractie in vragen aan Gedeputeerde Staten (GS). De Brabantliner op zich is volgens het CDA een groot succes; maar als er niets structureels gebeurt dreigt deze sneldienst aan z'n eigen succes ten onder te gaan, is de vrees. 

Quote

Het imago van het openbaar vervoer loopt hierdoor telkens een deuk op

Roland van Vugt en Ankie de Hoon

Volgens het CDA zijn met name studenten de dupe van het capaciteitsprobleem van de snelle busverbinding tussen Breda en Utrecht, met haltes in onder meer Sleeuwijk (de Tol), Nieuwendijk en Hank. En elk jaar is het volgens de christen-democraten hetzelfde liedje: vooral aan het begin van het schooljaar moeten veel mensen staan of kunnen ze zelfs niet mee met de bus. Exacte cijfers heeft de partij niet.

2022

Jaarlijks trekken partijen volgens het CDA aan de bel. Dan wordt wordt weliswaar steeds iets aan het probleem gedaan, maar de partij wil een structurele oplossing. Ze vraagt GS daarover goede afspraken te maken met de busmaatschappij. Ook het lokale CDA in Werkendam heeft de kwestie aangekaart en het college daar opgeroepen actie te ondernemen richting provincie.

Het CDA kijkt in de vragen aan GS ook verder vooruit, naar 2022 en verder. Dan gaat de A27 grootschalig op de schop en wordt de snelweg verbreed. De partij wil dat de provincie garandeert dat de Brabantliner tijdens die werkzaamheden blijft rijden én in geval van file over de vluchtstrook mag.

Waalwijk, Heusden e.o.