Volledig scherm
Vrachtwagens werden voor de brug omgeleid. Het betekende veel kilometers omrijden voor de chauffeurs. © ANP

'Rijkswaterstaat sloot Merwedebrug te snel af'

Rijkswaterstaat heeft in oktober vorig jaar terecht besloten de Merwedebrug te sluiten voor zwaar vrachtverkeer. Maar de tijd tussen dat besluit en de daadwerkelijke afsluiting was te kort.

Het afsluiten van de Merwedebrug in oktober vorig jaar voor zwaar vrachtverkeer is een terechte beslissing geweest van Rijkswaterstaat. ,,De veiligheidssituatie voor de weggebruikers duldde geen uitstel’’, staat in het rapport van Bureau Berenschot, dat in opdracht van het ministerie van Infrastructuur is gemaakt. Wel concludeert Berenschot dat de daadwerkelijke afsluiting wel ‘erg abrupt’ is uitgevoerd.

En omdat er slechts drie uur zat tussen het daadwerkelijke besluit en de uitvoering, is dat ten koste gegaan van de communicatie, waardoor er in het begin grote misverstanden ontstonden. De brug werd verboden terrein voor vrachtwagens van 60 ton of meer omdat haarscheurtjes in de constructie werden gevonden.

Grote problemen

Quote

Vooral de eerste dagen ontstonden soms chaotische situaties

De bijna directe afsluiting leverde grote problemen op, met name in de ochtendspits. Dat kwam omdat er toen nog onvoldoende waarschuwingsborden stonden en met name buitenlandse vrachtwagenchauffeurs in verwarring waren omdat zij niets van de plotselinge afsluiting af wisten. ,,Het Landelijk Advies- en Coördinatieteam Wegverkeer (LAC-W) heeft door de late alarmering een beperkte bijdrage kunnen leveren om de benodigde verkeersmaatregelen te realiseren voor de ochtendspits’’, concludeert Berenschot.

Een groot probleem was ook dat in het gevormde crisisteam de taken en bevoegdheden door elkaar heen liepen wat de eerste dagen tot grote misverstanden leidde. Pas toen Rijkswaterstaat een speciaal team formeerde liep het allemaal wat meer geolied, zegt Berenschot.

Rijkswaterstaat wordt wel verweten dat zij de ernst van de situatie behoorlijk heeft onderschat. Pas toen zij zich realiseerde dat de afsluiting een landelijke impact had werd er beter gecoördineerd. Maar toen al klaagden met name vervoersbedrijven steen en been, omdat zij onvoldoende werden geïnformeerd.

Chaotische situaties

Vooral de eerste dagen ontstonden soms chaotische situaties, omdat vrachtwagenchauffeurs pas heel laat in de gaten hadden dat zij de brug niet op mochten. Sommigen negeerden de afsluiting en werden op de bon geslingerd, anderen, vooral buitenlanders, raakten de weg kwijt omdat de omleidingsborden nog ontbraken.

Eerder werd al becijferd dat de afsluiting van de Merwedebrug, die twee maanden duurde, de transportwereld 3,5 miljoen euro schade heeft opgeleverd. In totaal 49 gedupeerde bedrijven meldden zich bij Rijkswaterstaat, terwijl al in een eerder stadium vijf transportondernemers een claim bij het ministerie neerlegden.

Maar omdat het indienen van een claim zo complex was, hebben vrijwel alle indieners besloten het verlies voor lief te nemen. Daar zal door het rapport Berenschot niet veel verandering in komen, verwacht de brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland.

  1. Veel belangstelling voor presentatie Centrumplan Giessen/Rijswijk

    Veel belangstelling voor presentatie Centrumplan Giessen/Rijswijk

    GIESSEN/RIJSWIJK - Woensdagavond zijn tijdens een heel druk bezochte inloopavond in De Jager voor het eerst de plannen gepresenteerd voor het nieuwe Centrumplan Giessen/Rijswijk. Daarbij gaat het niet alleen om de invulling van het nieuwe centrum waarin de brede school De Parel al is gerealiseerd, maar ook over de locaties van de voormalige basisscholen de Ganzenhof in Giessen en de Kandelaar in Rijswijk en het huidige winkelcentrum de Zalmpassage in Rijswijk.

Waalwijk, Heusden e.o.