© Hollandse Hoogte / Eyevine /Thinkstock/AD Fotobewerking

De mensheid kan niet naar Mars verhuizen

INTERVIEW,,Wees zuinig op de aarde. Het is het enige ruimteschip dat we hebben’’, waarschuwt Martin John Rees. In zijn boek Over de toekomst neemt de Britse sterrenkundige ons mee in de wereld van morgen.

Martin John Rees oogt klein voor een man waarin zoveel kennis en visie zit samengebald. Maar alleen de enorme beige bank in zijn riante woonkamer in Cambridge is hem enkele maten te groot. De astronoom en astrofysicus (76) reist met speels gemak door de tijd, door het heelal. Met een snelheid die nauwelijks is bij te benen.

Lord Rees Baron of Ludlow (zijn ‘deftige naam’) is een zeer gerespecteerd wetenschapper die sinds de jaren ‘60 een belangrijke bijdrage levert aan de sterrenkunde. In ruim 500 onderzoeksverslagen heeft hij de mensheid meer begrip bijgebracht over onze kosmos. Over het begin van het heelal, over de vorming van sterrenstelsels, donkere materie en de mogelijkheid van een ‘multiverse’, meer dan één heelal.

1. Giechelen en vreugdesprongetjes: ratten zijn volgens onderzoek dol op verstoppertje spelen

Giechelen en vreugde­spron­ge­tjes: ratten zijn volgens onderzoek dol op verstopper­tje spelen

Met ratten kun je goed verstoppertje spelen. De knaagdieren zijn experts in het vinden van creatieve schuilplekjes én hebben er zichtbaar plezier in. Dat suggereert althans een Duits onderzoek. Het bewijs? Ze maken vrolijke vreugdesprongetjes en giechelen piepend tijdens een potje verstoppertje. De wetenschappers registreerden het gedrag van de diertjes en publiceerden de bevindingen in het gerenommeerde wetenschappelijke tijdschrift Science.