© AD Fotobewerking

Deze vijf jonge onderzoekers willen de wereld verbeteren

Vijf veelbelovende wetenschappers strijden komende week om de titel Wetenschapstalent 2019. Wie zijn deze jonge onderzoekers?

Hoofdredacteur Jim Jansen van New Scientist, het populairwetenschappelijk tijdschrift dat de eretitel in het leven heeft geroepen, is enthousiast over de vijf finalisten. De kandidaten, door een jury en publiek gekozen uit vijftig inzendingen, zijn aangedragen door universiteiten en kennisinstituten. ,,Deze vijf vertegenwoordigen vanwege hun relatief jonge leeftijd de toekomst van de wetenschap. En hun onderzoek helpt ook de wereld van morgen vorm te geven.’’

1. Groepen hitsige dolfijnstieren zingen op ‘boyband-achtige’ manier om vrouwtje te lokken

Groepen hitsige dolfijn­stie­ren zingen op ‘boy­band-achtige’ manier om vrouwtje te lokken

Wetenschappers van de universiteit van Bristol in Groot-Brittannië hebben ontdekt dat groepen dolfijnmannetjes regelmatig op een ‘boyband-achtige’ manier harmonieus en synchroon geluidjes maken, waarmee ze met succes vrouwtjes lokken. De samenzang van de zeezoogdieren wordt door de experts vergeleken met de vocalen van groepen als ‘N Sync, Take That, One Direction en The Backstreet Boys. ‘Ook die zorgen met hun manier van zingen voor een ‘magnetisch effect op vrouwen’.
  2. Felle komeet scheert ‘rakelings’ langs de aarde: ‘Absurd maar ongevaarlijk’

Felle komeet scheert ‘rakelings’ langs de aarde: ‘Absurd maar ongevaar­lijk’

Astronomen kijken reikhalzend uit naar de komst van een extreem heldere komeet die de komende weken met name ‘s nachts en bij onbewolkt weer goed te zien zal zijn boven het noordelijk halfrond. De eind december ontdekte komeet met de wetenschappelijke naam C/2019 Y4 (Atlas) is de afgelopen tijd steeds feller geworden en heeft volgens de jongste berekeningen een gigantische verlichte atmosfeer half zo groot als onze zon.