Op basis van wetenschappelijke gegevens werd in 2008 deze reconstructie van een neanderthalervrouw gemaakt. © Joe McNally

Gen van neanderthaler ‘schuldig’ aan deel ernstige Covid-gevallen

Genen van neanderthaler-voorouders zouden in sommige gevallen zorgen voor een ernstiger verloop van Covid-19. Dat stellen Duitse onderzoekers in het gerenommeerde natuurwetenschappelijke tijdschrift Nature

1. Coronavirus camoufleert zich met suikerlaagje, maar er zitten gaten in zijn schild

Coronavi­rus camou­fleert zich met suikerlaag­je, maar er zitten gaten in zijn schild

Veel cellen in het menselijk lichaam zijn voorzien van een laagje suiker. Om onopgemerkt te blijven voor ons afweersysteem gebruiken veel virussen dezelfde camouflage. Door de eiwituitsteeksels, de zogenaamde spike-proteïnen waarmee zo’n virus de cellen binnendringt, van een suikerlaagje te voorzien zijn ze voor ons lichaam lastig te herkennen. Goed nieuws: er blijken gaten in de vermomming te zitten.
  2. LIVE | Ook in Limburg geen grote carnavalsfeesten door corona
    CORONAVIRUS

LIVE | Ook in Limburg geen grote carnavals­fees­ten door corona

Het RIVM meldt 4996 nieuw vastgestelde coronabesmettingen. Dat is weer een dagrecord. Het aantal personen dat in een ziekenhuis ligt met Covid-19 is vandaag opgelopen tot 1021. Dat zijn er 46 meer dan gisteren. Twintig van hen werden met ernstige klachten opgenomen op de ic. Schotland legt ondertussen de horeca droog en het grote carnaval in Brabant en Limburg gaat niet door. Het laatste nieuws over het coronavirus lees je in onderstaand liveblog.
  1. Ho ho ho! Het huis van Mark is al helemaal in kerststemming: 'Kerst is voor mij al begonnen'