© AFP

Groot onderzoek: hét homo-gen bestaat niet

De seksuele voorkeuren van mensen worden deels bepaald door genen, maar er bestaat niet één specifiek gen dat ervoor zorgt dat iemand homoseksueel is, blijkt uit een groot onderzoek. Bijna een half miljoen mensen namen deel aan het onderzoek, waarover het gerenommeerde wetenschappelijk tijdschrift Science gisteren publiceerde.

Uit eerdere studies onder tweelingen en familieleden was al bekend dat de seksuele voorkeur genetisch wordt beïnvloed, maar wetenschappers konden niet vaststellen welke genen dat precies waren. Aan eerdere onderzoeken deden honderden of duizenden mensen mee, maar dit keer pakten de wetenschappers groot uit, met name in Groot-Brittannië en de Verenigde Staten.

Op vijf chromosomen werden markers gevonden die met homoseksualiteit te maken hebben, zij komen iets vaker voor bij mensen die homoseksuele ervaringen hebben gehad dan bij mensen die alleen heteroseksuele ervaringen hebben gehad. Maar hoe ze precies doorwerken is onbekend. Een van de markers zat in een deel van het DNA dat met het reukvermogen te maken heeft, terwijl een andere een relatie heeft met kaalheid bij mannen.

Volgens de onderzoekers – waarvan ook twee verbonden aan beide Amsterdamse universiteiten – verklaren de gevonden markers op de vijf chromosomen nauwelijks het homoseksuele gedrag van iemand. Dat gedrag lijkt te worden veroorzaakt door nog eens duizend andere genen, allemaal met een klein effect, aldus onderzoekster Andrea Ganna.

1. De Monocerotiden komen eraan! Nu maar hopen dat we ze kunnen zien
    Meteorenregen

De Monoceroti­den komen eraan! Nu maar hopen dat we ze kunnen zien

De Monocerotiden komen eraan! ‘De wát’, vraag je je wellicht af. Juist, de Monocerotiden. Een zwerm meteoren die doorgaans voor weinig vuurwerk zorgt. Dit jaar is dat naar verwachting anders. In de late nacht van donderdag en vroege ochtend van vrijdag zouden er tientallen, zo niet honderden, meteoren te zien moeten zijn. De grootste piek duurt niet veel langer dan 11 minuten. Dus opletten geblazen, want het is voorbij voor je het weet.
  2. Hondenjaar toch niet hetzelfde als zeven mensenjaren: zo bereken je de ‘echte’ leeftijd van je viervoeter

Hondenjaar toch niet hetzelfde als zeven mensenja­ren: zo bereken je de ‘echte’ leeftijd van je viervoeter

Wetenschappers hebben een nieuwe methode ontwikkeld om de ‘echte’ mensenleeftijd van honden te berekenen. In plaats van een simpele rekensom bekijken ze de verandering in het dna van de hond en leggen ze die naast het veranderende dna van de mens. Daarna volgt een veel lastigere rekensom. Het wijdverbreide idee dat de mensenleeftijd van jouw hond zijn ‘eigen leeftijd keer zeven' is, kan daarmee in de prullenbak.