Vikingen zetten, na de oversteek van de Atlantische Oceaan, al in de 11de eeuw voet aan wal op de westkust van Noord-Amerika. Columbus deed pas vier eeuwen later hetzelfde. © Universal Images Group via Getty

Ontdekte Columbus Amerika? Nee, dat deden de Vikingen al 500 jaar eerder

AchtergrondGaven Europese ontdekkingsreizigers rond 1500 de aanzet tot de globalisering? Nee, concludeert de Amerikaanse historica Valerie Hansen. ,,Die begon al rond het jaar 1000.’’

1. Experts ontdekken bacterie die zich kan voeden met giftig plastic

Experts ontdekken bacterie die zich kan voeden met giftig plastic

Wetenschappers hebben een bacterie ontdekt die zich voedt met de nu nog onafbreekbare kunststofsoort polyurethaan: een materiaal dat op grote schaal wordt gebruikt voor auto-interieurs, sportschoenen, luiers, keukensponzen, matrassen, verf en schuimisolatie. Het spul wordt meestal naar de vuilstort gebracht omdat het extreem lastig te recyclen is. De Duitse experts die de microscopisch kleine ‘plasticvreter’ traceerden, spreken van een doorbraak op het gebied van afvalverwerking.