Marleen Dekker van de Universiteit Leiden
Marleen Dekker van de Universiteit Leiden © Marco Okhuizen

‘Vaak hoor je mensen over Afrika praten alsof het één groot land is’

De knapste koppen van Nederland vertellen deze zomer over ontwikkelingen in hun vakgebied in de Zomeruniversiteit. Vandaag deel 3: Verhalen over Afrika gaan te vaak over vluchtelingen, cyclonen en burgeroorlogen, meent Marleen Dekker. Ze is hoogleraar Inclusieve Ontwikkeling in Afrika en vindt het zonde dat Europa er zo bevooroordeeld naar kijkt. ,,We zien de dynamiek niet.’’

1. ‘Unieke’ afdruk gevonden van 555 miljoen jaar oude voorloper mensen: wormpje kleiner dan rijstkorrel

‘Unieke’ afdruk gevonden van 555 miljoen jaar oude voorloper mensen: wormpje kleiner dan rijstkor­rel

Een team wetenschappers heeft in een kalksteenformatie in het zuiden van Australië fossiele afdrukjes gevonden van een nog onbekend, piepklein wezentje dat vermoedelijk 555 miljoen jaar geleden een organisme was waaruit de mens zou kunnen zijn ontstaan. Het druppelvormige ‘wormpje’ is ongeveer zo groot als een halve rijstkorrel en heeft een duidelijke voor- en achterkant. De naam van het dier is Ikaria Wariootia, genoemd naar een monument vlakbij de vindplaats.
  2. Experts ontdekken bacterie die zich kan voeden met giftig plastic

Experts ontdekken bacterie die zich kan voeden met giftig plastic

Wetenschappers hebben een bacterie ontdekt die zich voedt met de nu nog onafbreekbare kunststofsoort polyurethaan: een materiaal dat op grote schaal wordt gebruikt voor auto-interieurs, sportschoenen, luiers, keukensponzen, matrassen, verf en schuimisolatie. Het spul wordt meestal naar de vuilstort gebracht omdat het extreem lastig te recyclen is. De Duitse experts die de microscopisch kleine ‘plasticvreter’ traceerden, spreken van een doorbraak op het gebied van afvalverwerking.
  3. Coronavirus camoufleert zich met suikerlaagje, maar er zitten gaten in zijn schild

Coronavi­rus camou­fleert zich met suikerlaag­je, maar er zitten gaten in zijn schild

Veel cellen in het menselijk lichaam zijn voorzien van een laagje suiker. Om onopgemerkt te blijven voor ons afweersysteem gebruiken veel virussen dezelfde camouflage. Door de eiwituitsteeksels, de zogenaamde spike-proteïnen waarmee zo’n virus de cellen binnendringt, van een suikerlaagje te voorzien zijn ze voor ons lichaam lastig te herkennen. Goed nieuws: er blijken gaten in de vermomming te zitten.