Artistieke impressie van een Rhamphorhynchus, met zijn lange staart en spitse snuit. © Getty Images/iStockphoto

Wetenschappers ontdekken fossiele ‘vliegende draak’ in Chileense woestijn

‘Draken bestaan niet!’, zeg je? Wetenschappers denken daar toch anders over. Toegegeven, ze zijn inmiddels uitgestorven, maar in de Chileense Atacamawoestijn hebben archeologen fossiele resten ontdekt van een prehistorisch dier dat zich laat omschrijven als ‘een vliegende draak’. Zo'n 200 tot 150 miljoen jaar geleden vloog de pterosaurus, voorzien van een lange staart, vleugels en scherpe uitstekende tanden, er zijn rondjes.

1. Nooit eerder zagen we sterren zo scherp: Nasa onthult foto's waarmee we 13 miljard jaar terug in de tijd kijken
    James Webb

De nieuwe ruimtetelescoop James Webb heeft zijn eerste foto’s van het heelal gemaakt. Ze werden gisteren gepresenteerd door de ruimtevaartorganisaties van de Verenigde Staten (Nasa), Europa (ESA) en Canada (CSA). Op de beelden zijn duizenden sterrenstelsels te zien, waarvan sommigen licht uitstralen dat 13 miljard jaar onderweg is geweest. Je kijkt zogezegd terug in de tijd.