Zoektocht naar een vaccin tegen het coronavirus: waarom duurt dat zo lang?

Onderzoekers maken overuren in laboratoria. De wereld zit te springen om een vaccin tegen het coronavirus Covid-19. Hoe verloopt de zoektocht en wanneer levert die resultaat op?

De race om een vaccin begint op 10 januari. Op die vrijdag zetten Chinese wetenschappers de genetische code van coronavirus Covid-19 online. Het is het startsein voor de zoektocht naar een vaccin, op verschillende plekken in de wereld. Niet alleen in laboratoria van overheden, zoals in de VS en in Australië, maar ook van bedrijven, waaronder Johnson & Johnson en Moderna Therapeutics.

1. Groepen hitsige dolfijnstieren zingen op ‘boyband-achtige’ manier om vrouwtje te lokken

Groepen hitsige dolfijn­stie­ren zingen op ‘boy­band-achtige’ manier om vrouwtje te lokken

Wetenschappers van de universiteit van Bristol in Groot-Brittannië hebben ontdekt dat groepen dolfijnmannetjes regelmatig op een ‘boyband-achtige’ manier harmonieus en synchroon geluidjes maken, waarmee ze met succes vrouwtjes lokken. De samenzang van de zeezoogdieren wordt door de experts vergeleken met de vocalen van groepen als ‘N Sync, Take That, One Direction en The Backstreet Boys. ‘Ook die zorgen met hun manier van zingen voor een ‘magnetisch effect op vrouwen’.
  2. Felle komeet scheert ‘rakelings’ langs de aarde: ‘Absurd maar ongevaarlijk’

Felle komeet scheert ‘rakelings’ langs de aarde: ‘Absurd maar ongevaar­lijk’

Astronomen kijken reikhalzend uit naar de komst van een extreem heldere komeet die de komende weken met name ‘s nachts en bij onbewolkt weer goed te zien zal zijn boven het noordelijk halfrond. De eind december ontdekte komeet met de wetenschappelijke naam C/2019 Y4 (Atlas) is de afgelopen tijd steeds feller geworden en heeft volgens de jongste berekeningen een gigantische verlichte atmosfeer half zo groot als onze zon.