Bieden vanaf-prijs voor huizen leidt niet tot hogere opbrengst
Omdat de huizenmarkt zo krap is, kiezen veel verkopers ervoor om een bieden vanaf-prijs in de advertentie op Funda te zetten. Die methode leidt echter niet tot een hogere verkoopprijs, blijkt uit onderzoek op de Rotterdamse huizenmarkt.
Delen per e-mail
De conclusie komt van Joost Bouman in zijn scriptie (Vastgoed, Rijksuniversiteit Groningen), geschreven in samenwerking met de researchafdeling van Dynamis en makelaarsorganisatie Ooms. De verkoopdata van ruim 50.000 Rotterdamse woningen in de periode van 2008 tot en met 2019 zijn onderzocht. Bij 1182 van deze woningen stond in de verkooptekst een ‘bieden vanaf-prijs’ vermeld.
Met een bieden vanaf-prijs worden woningen met een veelal lagere prijs in de markt gezet waardoor meer potentiële kopers op de woning afkomen. Door de grotere animo verwachten makelaars een hogere verkoopopbrengst te realiseren. De strategie raakt steeds meer in zwang. In 2019 werd bij ruim 7 procent van alle verkochte woningen in Rotterdam de bieden vanaf-methode ingezet. In 2008 kwam deze strategie nog nauwelijks voor.
Zelfde resultaat
Uit het onderzoek blijkt dat de gekozen makelaarsstrategie geen invloed heeft op de uiteindelijke transactieprijs. Dynamis noemt het opvallend dat huizen waarbij deze methode gehanteerd wordt gemiddeld een lager afwerkingsniveau hebben. Makelaars kiezen dus vaker voor deze strategie bij minder aantrekkelijke woningen. Al kan dat ook te maken hebben met het feit dat de methode in Rotterdam veel werd toegepast door woningcorporaties die een deel van hun voorraad afstootten.
,,Meer dan de gekozen strategie lijkt het schaarse woningaanbod de prijs te bepalen”, zegt Rick van Zwet van Dynamis. ,,Als je erover nadenkt is het ook logisch: je bereikt aanvankelijk een grotere doelgroep, maar mensen hebben niet ineens meer budget beschikbaar. Dus je zit uiteindelijk in de oorspronkelijke doelgroep te vissen. Een andere conclusie zou dus kunnen zijn dat mensen voor een huis echt in de top van hun budget aan het rondkijken zijn.”
Als je erover nadenkt is het ook logisch: je bereikt aanvankelijk een grotere doelgroep, maar mensen hebben niet ineens meer budget beschikbaar
Fabeltje
Dit is niet het eerste fabeltje dat is ontkracht over prijsbepaling. Zo is de methode om iets onder een ronde vraagprijs te vragen, niet effectief in de huidige markt, bleek eerder al uit onderzoek. Beter kun je een ronde vraagprijs communiceren. ,,Ook Funda speelt daarin een rol vanwege de filters”, zegt Van Zwet. ,,Een huis van 4 ton, komt terecht bij woningzoekenden die tussen de 3 en 4 ton kijken én bij woningzoekenden die tussen de 4 en 5 ton kijken. Er zijn nog steeds makelaars die huizen voor 395.000 euro verkopen, maar dat is waarschijnlijk niet het slimste.”
Overigens geldt voor de meeste huizen momenteel dat het nodig is om hoger dan de vraagprijs te bieden. Woningzoekenden kunnen dus beter niet hun budgetprijs als maximum invoeren, maar daar net onder gaan zitten, om hun kans op de uiteindelijke aankoop te vergroten.
Meer weten over huizen en hypotheken? Luister dan eens naar de podcast Onder de Pannen, of bekijk hem hieronder.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Den Haag vergeet krimpregio’s: ‘Huurders in Oosten en Noorden dupe van schandalig woonbeleid'
Verloedering dreigt voor wijken in Noord- en Oost-Nederland. Honderdduizenden huurders in die gebieden zijn de dupe van slecht landelijk beleid, vinden de woningcorporaties. Den Haag vergeet de krimpregio's. -
PREMIUM
Waterbedrijf Vitens: Strengere regels nodig voor nieuwbouwhuizen
Het moet wettelijk verplicht worden dat nieuwe woningen waterbesparend zijn. Of een huis regenwater kan opslaan of een zuinig toilet heeft, hangt nu nog te veel af van de ontwikkelaar of bewoner zelf. Dat zegt directievoorzitter Jelle Hannema van Vitens. Het grootste drinkwaterbedrijf van het land wil dat het waterverbruik van klanten in 2030 met 5 procent is gedaald. -
hip huis
Met deze slimme tips breng je als beginner kleur in huis
Zou je graag je interieur een nieuwe uitstraling willen geven? Dan kun je wel wat inspiratie gebruiken. In de serie ‘Hip Huis’ daarom elke week de laatste woontrends. Deze week: kleuren. -
Grote steden vragen minister: ‘Laat ons malafide verhuurders aanpakken’
Dat een groot deel van de huizen in de vijf grootste steden door beleggers en malafide pandjesbazen worden opgekocht is de gemeenten een doorn in het oog. Ze willen een hardere aanpak door het kabinet. -
PREMIUMVideo
Unieke kegelvilla in de verkoop voor 2,3 miljoen euro: eigenaar hoopt op ‘corona-effect’
Vanuit de Randstad is, vanwege corona, steeds meer vraag naar vrijstaande huizen, ook in het hogere segment van villa’s boven de miljoen euro. Welgestelden voelen zich opgesloten in hun dure stadspanden en kopen een optrekje op de Veluwe. Wie weet is er daarom nu ook belangstelling voor dit architectonische hoogstandje in Beekbergen, dat al twee jaar te koop staat voor 2,3 miljoen euro.
-
PREMIUM
Lucia (24) kraakte standplaats en is nu de koning te rijk in haar woonwagen: ‘In een huis ben ik niet gelukkig’
Met het kraken van een lege woonwagenstandplaats stond Lucia Bakker (24) dit jaar in de schijnwerpers. Een geslaagde actie, want na enige strubbelingen wees de Almelose woningstichting Beter Wonen de lege plek toe aan Lucia. „In een woonwagen voel ik me vrij”, zegt ze. -
Ieder jaar dezelfde boom, is dat wel zo duurzaam?
Elk jaar een nieuwe kerstboom kopen, vier weken versierd in de woonkamer laten staan en dan weer weggooien. Is dat wel zo duurzaam? Op een groeiend aantal plekken in Nederland kun je op een andere manier aan een boom komen, bijvoorbeeld door er een te huren of te ‘adopteren’. Als je voor de meest duurzame kerstboom wilt gaan, wat is dan de beste keuze? -
PREMIUMBinnen&buiten
Manon verkoopt haar verrassend tijdloze villa met uitzicht op flamingo’s
Manon Reerink verkoopt haar vrijstaande villa aan de De Loete in Pijnacker. Na een latrelatie van vijf jaar kiest ze eieren voor haar geld en trekt ze in bij haar vriend in Apeldoorn. Wij namen een kijkje voor de rubriek Binnen&Buiten.