Volledig scherm
Hier komen de telefoontjes voor de huisartsenpost binnen. © Roy Lazet

Nieuw telefoonsysteem moet bereikbaarheid huisartsenpost verbeteren

DEN BOSCH - 's Avonds, 's nachts of in het weekend naar de dokter bellen en vervolgens lange tijd in de wacht staan. Binnenkort is deze ergernis verleden tijd, want Huisartsenposten Oost-Brabant, waar onder andere Den Bosch, Zaltbommel, Oss en Uden onder vallen, nemen in december een nieuwe telefooncentrale in gebruik. 

Al dat wachten is niet alleen vervelend voor de patiënt; ook voor de medewerkers van de huisartsenpost werkt het niet fijn. ,,Helaas zijn wij, net zoals veel andere huisartsenposten, bekend met dit probleem", schets Harrie Geboers, voorzitter van de raad van bestuur van Huisartsenposten Oost-Brabant de huidige situatie. ,,Dit probleem heeft meerdere oorzaken, waarmee we stuk voor stuk aan de slag zijn gegaan. Een van de oorzaken bleek het oude telefoniesysteem te zijn. Na een intensieve zoektocht zijn we nu bij een systeem uitgekomen waarmee  we een flinke verbetering gaan behalen.”

Het nummer, het keuzemenu en de manier waarop bellers geholpen worden, blijft na de invoering in december hetzelfde. ,,Maar het systeem is gebruiksvriendelijker, toekomstbestendig en vooral stabieler, waardoor de lijn minder vaak wegvalt. Dat alles leidt tot een betere bereikbaarheid.”